View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at det ikke er greit med LAR.
Det jeg sier er at måten LAR foregår på, der opiatmisbrukere plutselig får høye doser Subutex/Subuxone eller Metadon, for deretter å stå på disse medisinene i flere år uten noen form for nedtrapping, er helt feil måte å gjøre det på.

Det er greit at man som LAR-pasient stabiliseres på en høy dose med Sub eller Metadon. Med én gang pasienten føler seg normal på denne dosen bør han eller hun påbegynne nedtrapping med mål om å komme seg helt av alle former for Opiater.

Sånn som det gjøres i dag blir Sub og Metadon et substitutt for Heroin (eller hvilket som helst annet Opiat personen var avhengig av) som pasienten går på i lang tid. Gjerne flere år. Nei, pasienten er ikke lenger heroinmisbruker, men bruker nå fast et annet Opiat, og er Buprenorfin- eller Metadonavhengig. I stedet for at Sub + Metadon brukes som en medisin for å gjøre pasienten frisk. Frisk = rusfri.
Metadon og Buprenorfin er rusmidler det også.

Gjør jeg meg selv forstått?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener og jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at de skal slutte i LAR, når det åpenbart fungerer godt for mange. For mange er subutex, metadon o. l som medisin. Lik insulin eller ritalin.

Sjekk ut r/methadone eller r/subuxone på reddit så kan du få et innblikk i hvor viktig substitusjonsbehandling er i rusbehandlingen. Totalt avhold fungerer ikke for alle. Folk som går i LAR får ofte tilbake familien sin, kan jobbe og generelt være en positiv del av samfunnet. LAR gir stabilitet.

Et menneske som bruker insulin eller ritalin blir ikke stabilisert på sin medisin, for så å bli trappet av den igjen. Det hadde vært absurd. Det samme gjelder mennesker i LAR. De trenger å være stabilt medisinert for å fungere. Mange hele livet. Andre velger å slutte frivillig, når de er klar for det. Ingen i LAR hadde nektet noen å gå av medisinene sine, hvis de absolutt ønsket det.

Så hvorfor er det så viktig for deg at folk må gå av medisinene sine når de har blitt stabilisert?

Edit: når man er stabilisert på metadon, subutex eller subuxone skjenner man ikke lenger noen ruseffekt. Den bidrar kun til å holde russuget borte.
Sist endret av Gladgris; 3. juni 2020 kl. 09:32. Grunn: Tilleggsinformasjon