View Single Post
Subutex må jo være det absolutt beste en kan behandle opiatavhengighet med.
Slik jeg har forstått det må man som LAR-pasient stabilisere seg på en rimelig høy (8-16-32mg?) dose og bruke veldig lang på denne "stabiliseringen". Og så går de på den dosen lenge. Jeg hører jo om massevis av folk som går på Buprenorfin i mange år..! Det er jo hårreisende!

Spør du meg bør de som er avhengige, enten det er av Heroin, Oxycontin, Morfin eller whatever, stabilisere seg på en dose der de føler seg OK (ingen abstinenser) så fort som mulig. Etter dette bør man straks begynne å trappe ned i et tempo pasienten er komfortabel med. Noen dosestabiliseringer underveis.

Men hele opplegget med å la dem gå på en fast dose Subutex i flere år er jo totalt bak mål. Det er ikke behandling, det er rett og slett et bytte av stoffet pasienten er avhengig av.

Her er hva man bør gjøre i mine øyne:
Switch til Subutex/Subuxone, stabilisere på en komfortabel dose kjapt, trapp ned i et passende tempo og SLUTT med Subutex, og ikke begynn med andre Opiater igjen. Da er man ferdig behandlet.

Å bytte fra Heroin til Subutex for så å få sin faste dose på 8mg eller 16mg Sub hver jævla dag i flere år er jo beyond idioti. Men cash is king, og produsentene av Buprenorfinpreparater tjener vel på at pasientene går på Subutex så lenge som mulig..
Sist endret av krystallkongen; 2. juni 2020 kl. 10:51.