View Single Post
Jeg har lenge vært desperat på en bedre løsning når det kommer til opiatavhengighet og det å få en bedre livskvalitet, jeg er sikker på at jeg har lest meg både opp og ned i mente for å finne ut mest mulig info, og tenkte det kunne være praktisk å dele det her om det går greit.

Substitusjonsbehandling

Substitusjonsbehandling betyr at man får metadon og subutex/subuxone begge har virkestoffet buprenorphine men subuxone inneholder nalaxone, for å kunne starte opp med dette må man henvises via fastlege eller andre hjelpeinstanser, det stilles forskjellige krav til om man kvaliserer for det eller ikke og det anbefales at man har prøvd ut ordinær behandling først for å se om det ga ønsket effekt, målet er forøvrig å forhindre nye og flere overdoser og en bedre livskvalitet på sikt.

Naltrexone

Naltrexone inneholder det samme virkestoffet som reverserer opiatoverdoser bare at dette virker en del lenger. Naltrexone finnes i to typer, i tablettform og i depotinjeksjon, førstenevnte kan man få på resept mens sistnevnte har det kun vært prøveprosjekter rundt om i landet, depotinjeksjoner er vel så vidt jeg vet ikke et godkjent legemiddel i Norge enn så lenge, men tenker det blir nok snart. Det har vist seg at naltrexone har god dokumentert effekt.

kilde:https://tidsskriftet.no/2003/06/over...jutICxfaGanXiI

Ibogainebehandling

Iboga kommer fra en afrikansk rot som innehaver psykadeliske effekter, det finnes forskjellige type klinikker rundt om i verden såvel som europa, desverre er disse klinikkene svært dyre, men på en annen side er det absolutt verdt pengene, ibogaine er ikke ufarlig og man kan få hjerteproblemer under trippen derfor anbefaler jeg at man sjekket ut hjertet sitt og de fysiske vitalene på forhånd hos fastlege, gjerne 24t EKG, det er lurt å dra til en klinikk av ulike grunner, man blir ivaretatt og man blir observert av lege, plugget opp til en hjertemonitor om noe skulle skje og mer til.

Jeg anbefaler ingen å ta denne roten alene om man skulle finne på å gjøre dette hjemme og ihvertfall ikke full dose, ha noen til å passe på deg, og husk at toleransen din for opiater blir lav til ingen, ikke ta opiater dagen etterpå dette er viktig å huske på.

Rusbehandling/rehabilitering

Det finnes to typer behandlinger, poliklinisk behandling der man snakker ukentlig hos en som er utdannet innenfor feltet samt rehabilitering i døgnopphold.

Hos sistenevnte er det et hav av valgmuligheter, man kan søke seg inn i korttidsbehandling eller langtidsbehandling, ulike plasser har ulike behandlingsmodeller, noen jobber mer mot det inviduelle og andre har det som kalles for terapautisk samfunn. Om man skal satse på døgnopphold er det lurt å gå for langtidsbehandling ettersom sjansen for å få til økt mestring er noe som kan og kommer til å trolig ta tid, man kan få orden på økonomien sin igjen, få utredning, bolig, du skjønner tegninga sikkert.

Jeg vil likevel påpeke at statistisk sett får 40-60% tilbakefall etter endt behandling, det er normalt å ha flere runder før man lykkes men i det minste er man en erfaring rikere for hver gang og ting går nok lettere for seg for hver gang etterhvert som man begynner å kjenne på hvordan det er å være rusfri.




Bare korrekt på eventuell feilinformasjon om dette skulle vise seg noen steder, skrev den her på lite søvn heh