View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bortsett frå at vi er avhengige av t.d pollinering frå insekter.

Det ser kanskje enkelt ut frå din posisjon, men dei er ikkje så enkle som dei ser ut til. Og komplekse økosystemer der matavlingen er del av økosystemet gjer at endringer på tilsynelatande urelaterte delar kan få avgjerande konsekvenser for avlingen.
Vis hele sitatet...
Ett økosystem som inneholder to arter er omtrent så lite komplekst som et økosystem kan være. Det gir mennesker ganske gode forutsetninger for å forutse hvilke variabler som vil påvirke matproduksjonen sammenlignet med en situasjon der vi for eksempel konsumerte en enkeltark som befant seg i ett økosystem bestående av tusener av arter som interagerer med hverandre på et uoversiktlig og innviklet vis. Vi vet mye om hva som skal til for at ris skal gro.

Store deler av polinatorene som brukes i industriell matproduksjon er honningbier som kultiveres av mennesker og ikke er avhengig av andre økosystem i svært stor grad. Om verdens bestand av honningbier skulle begynne å slite enda mer enn de gjør i dag ser jeg for meg en rekke scenarier som kan inntreffe før verden reduseres til en plass som til nød kan gi husrom til enkle artropoder.
- Honningbienes rolle kan erstattes av en av 200,000 andre organismer som funker som polinatorer .
-Mennesker overtar rollen som polinator(dette gjøres allerede i deler av kina).
- Områder som tidligere har blitt brukt til å dyrke organismer som trenger polinatorer blir brukt til å dyrke organismer som ikke trenger det.
–Økning i matproduksjon andre steder kompenserer for nedgangen i matproduksjon.

Merk at jeg ikke argumenterer for at ett tap av bier, økosystemer og andre polinatorer ikke er ett problem. Jeg argumenterer mot at det er en selvfølge at det utgjør en eksistensiell trussel mot menneskeheten og at det legitimerer en total omlegging av et helt økonomisk system.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Klimaendringene vil i uproporsjonalt stor grad råke fattige. Det vil verte mindre mat, og land rundt ekvator vil delvis verte for varme til å leve i. Det gjeld t.d. store delar av India.
Vis hele sitatet...
Ja, global oppvarming vil nesten per definisjon gå utover fattige. Det vil også fremtidens vekst i matproduksjon om vi skal tro FN.

India er ett fattig land i dag, men det er ikke dermed en selvfølge at landet er det mot slutten av dette århundret. En rekke ikke-vestlige land har allerede klart å gå fra enorm fattigdom til vestlig levestandard på relativt få tiår. Sør-Korea, Hong Kong, Singapore og Malaysia er noen eksempler. Ett India med en stor middelklasse tror jeg har langt sterkere forutsetninger for å begrense betydningen av dårlige avlinger for eksempel gjennom import av matvarer fra andre steder av kloden eller gjennom økt mobilitet.

Det er også vesentlig at økonomisk vekst har en betydelig effekt på populasjonsveksten til ett land. Om nedgangen i befolkningsveksten til land som Nigeria og Mali utsettes med noen tiår som følge av svakere økonomisk vekst vil det totale karbonfotavtrykket til landene kunne ende opp med å bli langt høyere enn nødvendig på sikt.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så ja, vi har løfta mange ut av fattigdom. Men klimaendringene kan reversere det, og sende mange ut i ein endå djupare fattigdom.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke negativ til tiltak mot global oppvarming, men i likhet med deg er jeg opptatt av at tiltakene skal ha en betydelig effekt. Å legge om hele det økonomiske systemet har jeg liten tro på om menneskelig velstand skal være en del av prioriteringene. Jeg har langt større tro på at Elon Musk skal klare å redusere verdens CO2 utslipp enn Nicolas Maduro.