View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til dere som skriver at politiet bare helt tilfeldig tok dere på gata og gjennomfører ransakelser....kan dere på tro å ære si at dere aldri har gjort noe kriminelt, aldri vært borte i narkotika, gjenger, omgås folk som driver med kriminalitet osv?

Jeg er over 40 år og jeg har aldri bare blitt stoppet på gata og tatt med inn til ransaking. Ikke i Oslo eller noen av de større og mindre byene jeg har opphold meg i gjennom årene.

I ungdomstiden hang jeg med folk som var nokså kriminelle, salg av narkotika, vold, torpedo virksomhet, våpen, drapsforsøk, knivstikkinger osv. Disse vennene opplevde til stadighet både å bli stoppet på gata (til fots eller i bil), på utesteder og husransakelser både med vanlig politi og bevæpnet politi. Vi kjente jo ofte igjen sivilpoliti på utesteder osv - eller sivilpoliti som lå på slep når vi var ute å kjørte. I rettsaker kom det frem gang på gang at politiet hadde hatt telefon avlytting, et par ganger over flere år.

Men for min del, som faktisk ikke drev med noe kriminelt - bare hang med kriminelle folk i en periode på ca 10 år - ble aldri stoppet, ransaket, fått politi hjem osv. Så virket som politiet godt kjente til min rolle.

Poenget er at disse vennene jeg hadde - ble stoppet ofte. Til tider følte de seg jo "forfulgt" og trakassert. Men stort sett handlet det jo om at de i sin verden, kanskje ikke hadde smuglet inn noen kilo narkotika, banket opp noen, skutt noen, knivstukket noen, truet noen osv på la oss si noen uker. Men helt ærlig, når vi snakker sammen i dag, så skjønner jo de også at om de ikke hadde begått noe på en uke eller to, er jo ikke det akkurat å bli lovlydig.

Tok jo også år etter at de fleste stoppet med kriminalitet - til politiet endelig lot dem være i fred. Men det er jo faktisk en konsekvens av livet du har valgt, spør du meg.

Jeg har en stor vennekrets som aldri begikk noen kriminalitet, og utenom at et par har havnet i fyllaresten, på grunn av dumme ting i fylla, har ingen av dem heller blitt stoppet av politiet på gaten, blitt ransaket, eller fått huset sitt ransaket.

Så jeg tviler sterkt på at dere som sier dere helt uskyldig og tilfeldig bare har blitt stoppet på gata av politiet - faktisk da aldri i livet har begått noe som helst ulovlige ting, som da inkluderer bruk av det som fortsatt er regnet som ulovlige rusmidler, vold, eller andre typer kriminelle handlinger - eller er en del av et miljø som begår kriminelle handlinger som kan gjøre at politiet vet hvem du er.

Har også senere i livet hatt en jobb, der jeg ved flere anledninger var med politiet ut på ransakinger av hus/leiligheter - og ja, det kunne bli litt rot, men å bevist knuse ting osv, så jeg aldri. Ofte blir det jo tatt en masse bilder før de begynner å virkelig ransake - og jeg ville vel tro at om man mente de ødela dyre ting - kunne fått bedt om å få (eller at advokaten din kan få) sett bildene de tok under ransakingen.

Nå er jeg ingen jurist, men vil vel påstå at om en bong som stort sett kun kan brukes til røyking av ulovlige rusmidler blir ødelagt, skal man ha en meget god advokat for å få erstattet den - for enn så lenge er det jo ulovlig å røyke - så om du skal ha en ny bong, sier jo du at du fortsetter med ulovlige ting. I USA vet jeg jo at alt slikt blir beslaglagt - og trodde det var slik i Norge også, for på de ransakingene jeg har vært med på, har de jo beslaglagt bonger, stålull, aluminiumfolie og til og med slike pakker med ekstra stor risla eller hva det heter.

Ja du får kjøpt det meste lovlig - og blir f.eks jeg stoppet med en pakke stor "risla" hadde de ikke hatt grunnlag for å ta den.
MEN, om jeg enten har blitt tatt tidligere for narkotika bruk, eller nå er mistenkt for narkotika bruk - ja da har de rettigheter til å ta det.

Sammenlign det med f.eks en bonde - han kan jo ha 1000KG kunstgjødsel og noen kanner diesel helt lovlig på gården - og kanskje mange andre komponenter til å lage en bombe ala Breivik. Ingen ting ulovlig enda. Men om samme bonde begynner å henge med IS eller skrive på forum der han sier han ønsker å sprenge noe - eller bare blir radikalisert - ja da ville jo alt som i prinsippet er lovlig - bli beslaglagt. Og synes vi at det er dumt og slemt av politiet?