View Single Post
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Så altså hvis jeg går til Nav og forklarer at jeg er uten jobb og bosted, så må jeg bare bo under en busk ? Hvor lenge evt tar det for Nav å skaffe en bolig.. eller blir en fortalt at dette kan dem ikke ordne og må bare finne ett sted for natten ?

Det må da være klare regler for dette.
Vis hele sitatet...

Ja i verste fall så kan du bli uteligger i slike tilfeller. Sett at du feks har hatt en lang kamp for å kutte rus, og det eneste NAV kan tilby er en plass på hospits. Tar du plassen for å unngå å sove ute? Vel om du kjenner til forholdene på hospits så vet du at der er det en jevn flom av rusmidler. Og for en som forsøker å holde seg nykter så er det nesten umulig å klare det på hospits.

Svært fa kommuner har ledig kapasitet på kommunal bolig. Det er gjerne ventelister og å få kommunal bolig kan ta oppimot 2-3 år, det er ikke uvanlig.

Mange sliter med å skaffe seg bolig, feks har det ikke penger til depositum. Da kan NAV gå inn med en såkalt NAV garanti - mange utleiere skyr denne garantien fordi når en leser gjennom en slik garanti er det ikke jevngodt med depositum, fordi NAV garanterer feks 3 måneders leie. Evt skader er som regel ikke omfattet av Nav garanti.

Så ja for folk som er en en vanskelig livssituasjon så er det slett ikke enkelt å skaffe bolig. Og for altfor mange så er alternativet å være uteligger. Tallet har vært noenlunde stabilt i Norge på noe over 6.000 hjemløse i en lang periode. Såvidt jeg husker så var det en økning i 2014 og 2015 men fant ikke tall etter 2012 nå.

Det er noe med å klare å stå i situasjonen, orke å gå på ennå en visning. Når du vet svaret blir nei. Stadig renn på NAV for å forsøke å få hjelp. De som ramler utenfor har gjerne ikke krefter og ork til å komme seg gjennom prosessen med å skaffe bolig. For det kan være en drøy runde å få tak over huet om du først står på gata.
Sist endret av frtoretang; 23. november 2016 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.