View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Å hente ut eiendeler er jo irrelevant i denne situasjonen og er vel det eneste de kan hjelpe med også.
Poenget er at politiet ikke vil kunne avgjøre om en underskrift er ekte på stedet så i en situasjon der noen blir kastet ut av en leilighet hvor to samboere bor og den andre står som eier så vil ikke politiet foreta seg noe såfremt det ikke er 30 minusgrader ute, klokken er 23:45 og den som blir kastet ut må sove på gata.
Men da vil de i beste fall mekle for å finne en midlertidig løsning.

Så svaret til TS er fortsatt; Ja, du kan bli kastet ut på dagen.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er at tross en leieavtale så kan du bli kastet ut på dagen fordi politiet ikke kan avgjøre om en underskrift er ekte? Gjelder det bare i tilfeller med samboere eller i andre bo/leieforhold også? Dette er jo veldig tvilsomt og blir det en idiotisk diskusjon på et detaljnivå vi ikke kan fortsette uten å vite mer konkret om denne saken eller en hypotetisk sak.

Du trenger heller ikke leiekontrakt, en muntlig leieavtale er en bindende husleieavtale og da gjelder lov om husleieavtaler. Så argumentet med gyldigheten av underskrift er ganske syltynt. Og for leieavtaler er husleieloven ufravikelig.

Er det lov å kaste ut samboeren?

Rett til utkastelse - men ikke umiddelbart!
Hvis dere ikke har en husleieavtale, så er det dessverre ingen rettsregler som kommer deg til unnsetning. Huseieren kan be deg om å flytte ut straks. Hvis du ikke kan eller vil etterkomme oppfordringen om å flytte som snarest, kan du i praksis ikke bli satt på dør umiddelbart. Selvtekt er ikke tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan bare skje via namsmannen.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvor vanlig det er i dag skal jeg ikke uttale meg om men det er heller ikke uvanlig i dag at samboere har en leieavtale hvis det ikke er felles eiendom.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg kan «bekrefte» at politiet ikke ser mellom fingrene på rettsmessige utkastelser. Er det hans leilighet, så kan han kaste deg ut, og politiet kommer til å bistå om han spør dem.
Vis hele sitatet...
Du var på besøk hos en "venn" da er det naturligvis rettmessig utkastelse. Her er det snakk om samboere. Boligen til TS gitt det som kommer frem av tråden.
Sist endret av Dough; 2. juni 2022 kl. 10:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.