View Single Post
1) Etter å ha fullført VG2 på yrkesfag kan du begynne rett på 1-årig forkurs, og deretter på ingeniør. Om 1 år fra nå til du kan begynne på ingeniør. Forkurs anbefales, alle studentene her er veldig motiverte til å bli ingeniører, og det er godt studiemiljø.

2) Etter å ha fullført VG2 på yrkesfag kan du ta påbygg VG3 med realfag. Usikker på om du kan ta R1, R2 og FYS1 på alle påbyggslinjer, isåfall går dette ikke. Hvis det går så kan du begynne på ingeniør om 1 år. Studentene på påbygg er muligens ikke like motiverte som på forkurs.

3) Etter å ha fullført VG2 på yrkesfag, samt læretiden så kan du søke på Y-veien på ingeniør. Elektrofag VG1 skal kvalifisere til opptak på dataingeniør. Læretiden tar vel 2.5 år? Isåfall kan du begynne på ingeniør om 3 år (kun opptak på høsten). Y-veien er svært krevende siden du må ta R2-pensum parallelt med alle andre fag.

4) Du kan selvfølgelig ta forkurs etter både VG3 påbygg og fagbrev, men da taper du et helt år.

Jeg tror jeg ville valgt alternativ 1 hvis det ikke er for sent (er det 15. april? Restetorget?). Da kommer du inn i et godt studiemiljø og er garantert til å få R1, R2 og FYS1. Og jeg tror heller ikke fagbrev innen el-energi gir deg noe særlig når du søker jobb som webutvikler etc.