View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi den kristne guden er ein intelligent, rimelig mektig skapning, som bryt med kjende naturlover. Å sei at han finst, er minst like usannsynleg som å sei at big bang skjedde - fordi big bang bare var masse og energi, og eit sett naturlover. Ingen medfødt intelligens etc.


Nei, det har oppstått som etterdønninger etter big bang, som følgje av naturlovene.

Å samanlikne samfunnet med universet er bak mål. Samfunnet er skapt av intelligente vesener, som har eit mål. Evolusjon og big bang har ingen mål, kun middel.
Vis hele sitatet...
Jeg sa kun at det er et system. Et system i den forstand av at ALT vi er avhengig av finnes på jorden/universet, og disse tingene er ikke menneskeskapt. Det vakreste for øyet er ikke menneskeskapt. Natur og kvinner bl.a.

Jeg velger å sammeligne samfunnet med universet for å prøve å fremme mitt poeng. Jeg, personlig, synes ikke det er bak mål, men det får være opptil den enkelte som leser.
Mye av det mennesker tror på er basert på hva vi selv har forståelse for og hva vi selv er vitner til her på jorden.
F.eks mirakler er noe vi har vanskelig for å tro på. I hvert fall mirakler nevnt i religiøse sammenhenger. Grunnen: Vi har aldri sett eller opplevd noe lignende.

Det vi vet, og vi alle er enige om, er at alt, bortsett fra vann, vind, natur generelt, er skapt av noen.
Hadde jeg vist deg en tlf og påstått at den var et produkt av tilfeldigheter, ville du trodd meg?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Grunnlaget her er at du godtar dogmet om at gud finst. Korleis veit du at du har valt rett gud? Det er mange religioner der ute. Kvifor kan du ikkje settje inn tilfeldig anna skapelsesmyte istadenfor di eiga?
Vis hele sitatet...
Jeg har vært borti mye forskjellige mennesker. Mulig dere ikke tror meg når jeg sier det, men i et religiøst miljø er det så mye mer godhet enn det det er i andre typer miljøer. Ikke noe baksnakking, folk er spandable, man prater godhet fremfor utelukkende å prate kun for underholdningens skyld og folk støtter en om en måtte trenge det. Måtte det være økonomisk eller noe annen form for støtte.

Når du som oppvokst i et miljø hvor folk sjeldent åpner seg for hverandre er det en ekstrem øyeåpner å plutse komme inn i et slikt miljø.

Du opplever en fred over deg selv som materialisme ikke kan gi deg.

Ved siden av dette finnes det logikk i religion også enten man tror det eller ei. Slår man alt dette sammen er dette nok til å overbevise enkelte.


Det siste du skrev forstod jeg ikke helt. Lurer du på hvorfor jeg ikke vil sette meg mer inn i andre former for tro?
Sist endret av Baaaamse; 4. januar 2013 kl. 23:40.