View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Fattigdom kan medføre kriminalitet. Det er vi enige i. Vi kan også være enig i at mange flyktninger er fattige, de sliter med fordommer, analfabetisme og kultur for å komme seg på det ordinære arbeidsmarkedet og bli kvalifisert til videre utdannelse.

Sammendraget nso stilte spørsmål ved, var en bombastisk "fører til" resonnement. Den kan jeg ikke kjøpe. Og linkene dine underbygget ikke påstandene heller. Som du skriver: vi VET at flyktninger har ressurser, høyere utdannelse og kommer raskt i arbeid også. Så vi er like langt.

Svenske tilstander har vi ikke og vil ikke få, og det handler ikke primært om antall flyktninger vi velger å ta i mot, snarere hvordan vi tar dem i mot, selv om jeg ser at smertegrensen finnes der en plass - tror jeg vi er meget langt unna å nærme oss.
Vis hele sitatet...
(Du snakker over kun om flyktninger, men på tross av "innvandringsstopp" kommer det definitivt mange hit som ikke er flyktninger, men la oss ikke blande inn dette nå, og holde oss til flyktninger.)

Nei, det er ikke en bombastisk "fører til", men man kan sannsynliggjøre at flere flyktninger kan føre til NOE høyere fattigdom/kriminalitet og ikke minst ekstremisme både på høyre- og venstresiden.
Dette betyr selvsagt fortsatt at det store flertallet er lovlydige flyktninger.

Men det siste er jeg uenig i.
Ja, vi er per nå et godt stykke unna "svenske tilstander".

Men dette handler absolutt om hvor mange flyktninger vi kan ta i mot.
Vi vet at det er ekstremt kostbart å ta i mot flyktninger, så vi må hele tiden balansere kostnadene av å ta i mot x antall flyktninger mot andre behov i samfunnet. Vi har ikke en ubegrenset pengebinge. (Selv om oljefondet er stort er det i prakisk allerede brukt opp og vel så det, hvis man ser på fremtidige forpliktelser.)

Å bruke mer penger på noe vil ALLTID bety at man må bruke mindre penger på noe annet, enten nå eller i fremtiden.

Plass i seg selv er selvsagt ikke et problem i Norge, men samtidig er det lite populært å bo på finnmarksvidda, og de aller fleste flyktninger ønsker å bo i en større by, med alt det betyr for bokostnader etc.

Oslo kommune skal f.eks. bruke 2,7 milliarder på boligkjøp i en fireårsperiode. (Selv om ikke alle disse er til flyktninger, må vi anta at en overvekt av disse boligene er for å huse flyktninger)

Å ta i mot flyktninger på en god måte koster masse penger. Det er dette det koker ned til. Hvor mange skal vi ta oss råd til å ta i mot, til hvilken kostnad, for at integreringen skal bli best mulig?

Og ikke minst: Finnes det alternativer som fungerer (minst) like bra, som f.eks. å hjelpe andre land i nærheten av de aktuelle kildene for flyktninger?
Sist endret av anonym_bruker; 20. april 2017 kl. 11:29.