View Single Post
Sitat av Seority Vis innlegg
Så mitt spørsmål er, hva du synes om islam? Hvis du tenker på det positivt, hvorfor? Eller hvis du tenker på Islam være negativitet, hvorfor? Videre tror du Islamphobia vil endre seg i årene som kommer?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vil påstå kultur og religion er vevd sammen såpass sterkt at det i praksis er umulig å skille dem. Hvilke aspekter av en religion som blir framtredende er avhengig av hvor, hvem og når. Kristendommen har jo forandret seg vesentlig igjennom de siste 50 årene, og Islam er også forskjellig avhengig av hvilket område man ser på.

Islam springer utifra arabisk kultur, og det er generelt de arabiske landene man tenker på når man snakker om Islam. Dette er de mest kvinnehatende landene i verden, samtidig som det også er en gjennomgående skepsis til hvite i disse landene. Man skal derimot være forsiktig med å trekke slutninger fra dette til Islam.

Drar man til Iran/Pakistan/Malaysia ser man derimot at kvinnesynet er mye nærmere besteforeldrenes våres; altså at damer og menn har forskjellige plikter og ansvarsområder, men begge har grunnleggende verdi. Samtidig er dette også land hvor man heller ikke får negative reaksjoner på å være hvit.

Kosovo, Kaukasus og de sentral-asiatiske landene er områder hvor Islam igjen får et annet uttrykk enn de første landene. Her nyter man for det meste alkohol, og man har en seksualmoral mye nærmere vår...

... så selv om jeg har skrevet tilsvarende før, så tror jeg fortsatt det er mer nyttig å fokusere på etnisiter og kultur enn det er på religionen i seg selv.