View Single Post
Sitat av Deezire Vis innlegg
At det var, hæ? Du mener altså at du kan stille opp på Karl Johan, maskert og tungt bevæpnet, og så påberope deg nødverge fordi politiet åpner ild mot deg? Politiet har voldsmonopol i Norge, du bryter det monopolet i det du stiller opp tungt bevæpnet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
At dersom man tenker seg et scenario som du beskriver så kan politiet bare skyte deg hvis de føler for det?
Dette er tullprat.

Hele saken med Håland baserte seg på hvem som skjøt først mtp. straffeutmålingen, men ikke skyldspørsmålet, ref. Våpeninstruks for politiet - § 4-3.Vilkår for bruk av skytevåpen:

(1) Skytevåpen kan bare brukes når det er absolutt nødvendig og hvor lempeligere midler forgjeves har vært forsøkt eller åpenbart ikke vil føre frem, i situasjoner hvor
a) tjenestepersonen selv eller andre trues med eller utsettes for en grov voldshandling eller annen grov integritetskrenkelse, og bruk av våpen fremstår som nødvendig for å hindre tap av menneskeliv eller alvorlig personskade, eller
b) det anses påkrevd å pågripe eller stanse person som er domfelt eller med stor grad av sikkerhet mistenkes for drap, andre grove voldshandlinger eller forsøk på slike voldsforbrytelser, eller av personer som av andre grunner anses som særlig farlige for menneskers liv eller helse, Norges selvstendighet, eller som alvorlig truer grunnleggende nasjonale interesser.
Vis hele sitatet...
Utsnitt fra forklaringen til Håland i rettsaken:

Han har forklart at en av ranerne pekte med våpen mot politibilen da den kom kjørende inn på Domkirkeplassen.
Vis hele sitatet...
- Jeg hadde hjemmel til å avfyre skudd da raneren pekte med våpen mot politibilen. Derfor er det ikke noe poeng for meg om å si at jeg hørte et skudd hvis jeg ikke hadde gjort det. Diskusjonen om det skuddet skjønner jeg ikke, sa Håland.
Vis hele sitatet...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/20...s-troverdighet

Dermed kan jeg ikke se noe som bygger opp under din påstand, Deezire.