View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av Defqon Vis innlegg
Selv så har jeg tenkt over dette, og syns faktisk det virka gøy å gjennomføre noe sånt. Jeg tenkte over hvordan jeg ville gjøre det, og hvordan jeg ville takle det presset jeg hadde fått fra å drepe andre mennesker og muligens venner, og kom frem til at jeg ikke ble å tenke på det iogmed at jeg visste at jeg skulle ta selvmord/bli drept av snuten om et par minutter. Dette er ikke noe jeg kunne gjennomført i det heletatt, selv om jeg synes det høres gøy ut.

Kall meg gal, men jeg syns det er gøy å tenke over saker som dette, uten å utføre det såklart. Jeg er verken depressiv eller har noe særlig med psykiske problemer heller. Jeg vet at hvis andre personer hadde hatt samme tankegang som meg så kan det hende de hadde utført det, for det er ikke alle mennesker som klarer å kontrollere sinnet sitt. Men en ting har jeg lært av disse tankene, og det er at det ikke nødvendigvis trenger å være en grunn for at sånt skjer. Det kan omså være at ungdommen bare syns livet er kjedelig, at han har lyst på et kick, eller at han tror det vil bli gøy.


Mistenker at jeg blir å få kripos eller lignende på døren for denne posten, haha.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er et poeng.

Jeg tror egentlig alle er tilbøyelige til å faktisk å kunne utføre noe slikt. Selvfølgelig vil det kreves også en viss grad av anledning (noe haugevis med våpen vil være), og sikkert også en viss grad av frustrasjon eller lignende som årsak.

Men noe av det mest sentrale tror jeg er at man fjerner "proppen". Noe av det første som slår meg med slike situasjoner er fraværet av evnen til å vurdere, eller kanskje bry seg om, konsekvensene. Jeg har rett og slett litt problemer med å forstå at folk ønsker å ta sitt eget liv.

Har man ikke det, altså ingen grunn til å bry seg om konsekvenser, har man nok vesentlig større tilbøyelighet til å utføre slikt.

Derfor tror jeg man ikke bare skal fokusere på det at folk gjennomfører massakrer, men i det hele tatt det at folk velger å ta selvmord. Selv om konskevensene av det ene er større, og sikkert har enda litt mer sammensatte årsaker, faller det hele ned på en kjerne:

Hvorfor ønsker enkelte mennesker å dø?