View Single Post
Tenkte jeg skulle lage en tråd om denne episoden siden det jo naturligvis ikke er en sak man ofte kommer borti.

For dere som ikke har lest dagens nyheter har altså en 17 år gammel gutt gått amok på en tysk "ungdomsskole". Han drepte 9 elever og 3 lærere før han flyktet i sin fars Porshe. I den sikkert ville politijakten som fulgte dramaet har han drept ytterlige et par tre mennesker (tall er ikke sikre), før han ble uskadeliggjort (skutt) av politiet utenfor et kjøpesenter. Tallet på døde er oppe i 16.

For en grundigere gjennomgang av saken kan man for eksempel lese her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2972515.ece

For oss relativt oppegående mennesker (i alle fall endel) er dette uforståelig. At en person kan finne på noe slikt skulle man ikke kunne tro. Men mennesket slutter aldri å overraske og med jevne mellomrom skjer det slike hendelser rundt om kring i verden.

Som lærer (wot?) er jeg jo i overkant interessert i hva som foregår oppe i hodet til unge mennesker, og jeg stiller meg alltid endel spørsmål når jeg leser om slike saker.

Hva skal til for at et menneske kan foreta seg slike ting? Hvilke sikringer er det som ryker i hodet? Hvilke hendelser gjør at en person som en gang var et uskyldig barn utvilker seg til en som skyter ned 10-15 mennesker?
Jeg tror naturligvis ikke at svaret sier seg selv, eller at det finnes ETT svar.

Mange er kjapt frempå med at gutten sikkert har hatt det fælt hjemme, blitt mobbet og så videre. Men, det er jo mange som har det fælt. Det er mange som blir mobbet. Bare et fåtall av disse finner på slike ting.

Gjennom media kommer det frem at vedkommende bodde i et hjem hvor foreldrenen hadde bæretillatelse for tilasmmen 18 våpen. Hvor viktig er dette?

Og helt til slutt har jeg et spørsmål til alle dere her inne (og av snart 40 000 medlemmer finnes det mange) som utøver vold.

Hvorfor?

Jeg er ingen passifist, men for meg har det å slå til et menneske aldri kommet på tale. Har selvfølgelig vært oppi et par slosskamper da jeg var ung, men aldri i voksen alder, og aldri som initiativtaker. Jeg blir alltid overrasket når jeg ser "voksne" mennesker som bruker vold. Er det mangel på impulskontroll? Er det spenningen? Jeg har rett og slett vanskeligheter med å forstå. Hvorfor?