View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din...r-mot-kompiser
Krev det inn på lovlig måte..

Du har selv valgt å ta på deg rollen som kreditor med den risiko det innebærer.
Det virker kanskje som at fyren allerede sliter og har svært lite penger - noe jeg antar du visste om når du lånte bort penger. Hvor høl i hue er du?
Hvis det jeg tror stemmer, så låner du bort penger til en som ikke evner å betale tilbake (noe som i seg selv er rimelig dumt) - også kommer du med trusler etterpå fordi han ikke betaler (noe som også er dumt).

Du er ikke den eneste dumme parten her - jeg fritar selvfølgelig ikke noe ansvar til han som lånte heller. Poenget mitt er at dere begge har gjort noe dumt, han er ikke den eneste.

Uansett:
Er det snakk om en tusenlapp eller to så anbefaler jeg å la det ligge, eller prøve halvhjertet og få det tilbake. Foreslå avbetaling, med renter, eventuelt en stund hvor vedkommende ikke må betale selve gjelden, men fortsatt må betale renter for lånet.
Skap en løsning for tilbakebetaling som en uten penger evner å betale

Er det mer, sørg for å lage et gjeldsbrev og krev det inn via namsfogden.


Vær den drittsekken som sier nei til å låne bort penger. Jeg vet av personlig erfaring at det er langt bedre å være drittsekken som ikke gidder å låne bort, enn å være drittsekken som skal kreve inn penger av venner og bekjente.
Det første er bare kjipt, mens det andre bryter vennskap.