View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk hele tiden absolutt må sammenligne diverse stoffer med alkohol. Selv om avhengighet/virkelighetsflukt kommer av forskjellige grunner uansett rusmiddel det manifesterer seg i, er det (for mange) mye lettere å bli avhengig av piller enn hva det er å bli avhengig av alkohol. Terskelen er lavere for å hive i seg ei pille eller to midt på dagen for å redusere stress eller for å roe nervene før sosiale situasjoner, enn det er å plutselig havne utpå mandagsfylla før et møte på jobb eller en presentasjon på skolen (eller en hvilken som helst annen pirrende situasjon) som man gruer seg til. De aller fleste i Norge er også vokst opp med alkohol, og man vet når man burde legge flaska på hylla etter en hard helg og lignende. Det samme forholdet har de aller fleste dog ikke til benzo her i landet. Det kan ta deg med storm, før du veit det knasker du benzo bare for å klare å komme deg ut døra og bort til butikken.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det, jeg sammenligner andre stoffer med alkohol fordi det vet folk flest hvordan fungerer fordi det er lovlig så de fleste har prøvd det eller har ett vist forhold til det. Folk tror liksom ikke at alkohol kan sammenlignes med andre rusmidler i det hele tatt, men det kan det så absolutt! fordi alkohol i mange tilfeller er ett mye sterkere stoff enn mange av de stoffene som er klassifisert som narkotika eller legemidler. De som ikke ser det mangler kunnskap rundt temaet spør du meg.

Det med at det er lettere å ta noen piller midt på dagen enn å havne på fylla burde ikke være ett problem for dem som driver med dette. Vist du ikke klarer å la pillene være i hverdagen så er disse stoffene noe du burde ligge langt langt unna og det samme med alkohol! Det handler om å vite hva konsekvensene av det du driver med kan være, det er sannsynlig derfor de fleste ikke drikke vær dag, fordi de har hatt ett forhold til det hele livet og vet bare det at man ikke kan drikke vær dag, hvorfor i h skal ikke folk kunne ha dette forholdet til andre stoffer? Det gir ingen mening i midt hode at alkohol er noe man på magisk vis skal kunne regulere selv, men andre stoffer ikke..

Alkohol og benzoer fungerer ganske likt oppi hjernen da begge fungerer på GABA systemet. Det merker man også når man er ruset på alkohol eller benzo, de har en god del likheter.

Det er nok lettere å bli hekta på benzo enn alkohol, men om man behandler stoffet med den respekten stoffet krever, så skal det ikke være noe i vegen for å kunne bruke dem etter min mening