View Single Post
Etter inspirasjon av TurboOlsen sin fine tråd om Bjørgvin Fengsel, tenkte jeg å lage min egen om min soning. Jeg soner en straff på 30 dager for falsk forklaring, en straff som jeg soner i mitt eget hjem med EK, elektronisk kontroll.. eller fotlenke som vi vanlige folk kaller det for.


Når du har soning med Elektronisk kontroll (heretter skriver jeg bare EK) blir alle dine dager veldig like. Det minner meg mest om de dagene hvor jeg var student, helt blakk og ikke hadde noen god grunn til å gå ut av leiligheten.

Så hvordan fungerer dette i praksis spør du?
Jo nå skal jeg altså forklare. Jeg sendte søknad om soning med EK til kriminalomsorgen, vedlagt et fint skriv fra min sjef om at hele bedriften ble å lide vist jeg måtte sone vanlig fengselstraff. Ca en uke etter dette kom de på en hjemmekontroll oss meg, dette var mest bare ett intervju der de skulle gjøre seg opp en mening om jeg var passende for å sone på denne måten. De ville vite hvordan mine alkohol vaner var, økonomien, min mentale tilstand, også sjekket de om jeg hadde godt GSM mottak her. Dette ble da gjort på en høyt profesjonell metode av at en mann i dress tok opp sin mobiltelefon å så på hvordan dekning han hadde, meget HighTech med andre ord!

Den dagen jeg skulle starte soningen kom det også to stykker til meg. De plasserte en boks som er på størrelse med en god gammel fax i leiligheten min, eneste synlige på boksen er ett display med en klokke, to knapper og en telefon som til nå ikke har gitt lyd ifra seg. Etter noe papirarbeid hadde boksen stått så lenge påslått at den var blitt ferdig konfigurert og jeg kunne lenkes på, jeg kan bevege meg i hele leiligheten pluss ett lite område utenfor.


Jeg har fått ett skjema fra de som viser hvor jeg skal være på de bestemte tidene. Jeg skal være ute av leiligheten på minuttet 07.30 om morgenen, og inne igjen 16.30. I teorien skal jeg stå utenfor det godkjente område å vente på at klokken skal bli akkurat, også skal jeg gå inn. Jeg har prøvd å vært inne ett kvarter før tiden, og tre minutter for seint uten at det skjedde noe skummelt av den grunn.
Jeg har fem timer i uken som er permisjon, disse timene kan jeg være hvor jeg vil å gjøre nesten hva jeg har lyst til. Jeg velger fritt når disse timene skal være, men må avtales med de sånn at de kan legge det inn i systemet sitt. Det er meningen at du skal bruke disse timene til f.eks handling eller andre sosiale aktiviteter. Selv så handler jeg bestandig når jeg er på vei hjem fra jobb.. egentlig skal det ikke være tid for det men har sakt at jeg bruker ca 10 minutt lengre hjem fra jobb enn det jeg gjør, så det går fint i mitt tilfelle.

Telefonen min kan ringe når som helst på døgnet, også kan de komme på en hjemmekontroll. Det innebærer at jeg møter to stykker ansatt fra kommunen i yttergangen, også må jeg blåse for å sjekke om jeg har promille. Er nå 12 dager ut i soningen og på den tiden har jeg fått to kontroller hjemme. En var midt i uken og en var sist helg. De kan også komme på kontroller på jobb, de kan kreve alkotest der også men prøver å unngå det. Da bare ringer telefonen min også må jeg gå ut på plassen utenfor jobb mens de kjører forbi, bare for å se at jeg faktisk er der. Sjefen min har også sakt at vist jeg ikke stiller på jobb en dag, så har han forpliktet seg til å gi de beskjed om mitt fravær.

To ganger i uken skal jeg også møte på deres kontor for enda en alkotest og en samtale. Har aldri vært hos psykolog men kan tenke meg at det er noe lignende, sitter hos en veldig trivelig dame å diskuterer alt mulig rart. Sist gang f.eks diskuterte vi film, gangen før der gikk det på norske drikkevaner. Hun skal egentlig bare sjekke at jeg ikke går fra vette, enkelte får vist større problemer med det å leve på denne måten enn jeg har.


Hva syns så jeg om denne soningsmåten?
Vel.. jeg kjeder driten av meg og har sett kanskje 35 filmer på nesten to uker, men er vel bedre enn det er å sitte i fengsel. Jeg har jo alle fasiliteter som jeg har tilgjengelig i hjemmet, jeg sover i min egen seng, kan få besøk når det enn passer meg. Eneste at jeg kan ikke røre alkohol, jeg kan jo ta sjangsen på at det ikke kommer en alkokontroll akkurat den dagen jeg drikker, men blir jeg tatt med promille blir jeg sendt rett på vanlig soning uten noe kjære mor for resten av min straff.
Bor du i ett av fylkene hvor prøveprosjektet med EK soning er en mulighet (Rogaland, Vestfold, Oslo, Hedmark, Sogn og Fjordane samt Troms) så anbefaler jeg deg å hive inn en søknad. Du finner søknadspapirer og info HER. Kan ikke søke vist du har en dom på mer enn fire måneder og tidligere straffedømte har en mindre sjanse for å få slik soning.


Hvordan tror jeg fotlenken fungerer?
Det er ikke mye de vil si om hvordan den fungerer.
Det finnes lenker med GPS posisjonering, men dette er ikke noe vi har i Norge. Gjennom enkelte av svarene deres har jeg skjønt at de kan aldri overvåke hvor selve fotlenken og jeg er, de kan f.eks ikke sjekke om jeg er på jobb eller ikke ved hjelp av den. Så min konklusjon der er at den bare kommuniserer med boksen jeg har stående på kjøkkenet, så de kan kun sjekke om jeg er hjemme eller ikke når jeg skal være det. Selve fotlenken er bare en liten boks som henger i en gummireim (med en ledning skjult midt i) rund foten rett overfor min høyre ankel. Denne tåler vann så dusjer med den på. De sier at den skal tåle alt, når soningen min nærmer seg slutten skal den testet hardere. Har ett sveiseapparat på jobb som tar knekken på mobiltelefoner og sletter visakort vist du har det i lommen, skal ta meg noen punkter med det når det er bare en dag eller to igjen av soninga. De sier også at det nesten ikke skal være mulig å slite lenka av med håndmakt, skal spørre om jeg får prøve når jeg er ferdig med den.



Dette er vel gjerne det lengste innlegget jeg har skrevet på Freakforumet, men forklarer seg vel selv hvorfor jeg har mye tid til overs nå. Er det noe dere lurer på så for Guds skyld spør, i enda to uker blir jeg å sjekke freak ca 50 gang i døgnet