View Single Post
Hei freaks! Har vært på dette forumet en stund, men bestemte meg for å lage en ny bruker der jeg kunne diskutere tema som jeg helst vil holde meg mer anonym rundt enn det jeg føler jeg var med mitt gamle brukernavn.

Til saken! Går VG2 studiespesialisering, gjør det bra, men sliter med tysk. Skulle ha tentamen i faget, før tentamen fant jeg meg et offline oversettelsesprogram (Promt Professional) og brukte det gjennom hele tentamen der jeg oversatte fra engelsk til tysk. Dum som jeg er så antok jeg at dette var et simpelt program, på nivå under google translate, viste seg at dette programmet var ganske mye bedre enn forventet.

Jeg har ikke fått min tentamen tilbake enda, men to andre som går i paralellklassen brukte det samme programmet og ble tatt med ut i privat samtale med lærer da de fikk karakter på tentamen. Begge to fikk fem, de ligger vanligvis mellom 1-2 i tysk. De nektet for det, og skal i ny samtale med læreren, planen er også å nekte for det da.

Jeg får sannsynligvis igjen min tentamen i morgen, men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg ligger på mellom 3-4 i tysk nå (i motsetning til de i parallellklassen som ligger mellom 1-2), så faren er ikke like stor for meg, men er uansett veldig redd. Er det best å konfrontere læreren med dette før jeg får karakteren og si at jeg jukset, og be om å ta den om igjen? Eller er det best å følge det gode gamle freak rådet "Nekt, nekt og nekt" ? Setter stor pris på svar og tips, håper på litt raske svar da dette er til i morgen, beklager sen posting

PS: Læreren har egentlig ingen bevis hvis han er sikker på at jeg har jukset (har fjernet programmet fra PCen nå, håper bare ikke denne tråden blir bevis ). Kan han straffe meg hvis jeg bare nekter? Som sagt, har ikke fått karakteren enda, og det er en anonym tentamen, så kan det være smart å innrømmet det før jeg får karakteren og skylder det på "dårlig samvittighet" og forhåpentligvis få lov til å ta den om igjen?