View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke alle menn sin skyld at det har blitt en trakasseringskultur, de har tydeligvis ikke visst om det engang. Ikke omfanget i alle fall. Men det er alle menn sitt ansvar å stå opp mot den, fordi man kan. Hvis man nå, etter å ha blitt ettertrykkelig informert om at dette problemet eksisterer, velger å benekte både problemet og ansvaret - ja, da blir man faktisk en del av problemet. Selv om man ikke tafser. Jeg tror ikke jeg klarer å forklare det bedre enn det, og jeg tror du tar poenget om du legger godviljen til.
Vis hele sitatet...
Hvis poenget er at de som ser urett, skal si ifra og har et ansvar for det - så er jeg enig. Typisk vil det nok være menn som ser det (jeg sliter med å se for meg en fyr tafse på en kvinne med bare kvinner rundt f.eks), men da ser jeg ikke noe spesielt ansvar basert på kjønn der. Det er ikke sånn at blant menn, så er noen få premissleverandører for resten, og alle respekterer det. Og om det er slik, vil det ikke hjelpe å si ifra heller. Jeg tror nok vi alle har et steg eller tre å gå her.

Men for å ta den - det jeg synes var vanskelig, var om man skulle si ifra. Ikke fordi det ikke er riktig å si ifra når noen er ufine mot andre, men fordi man fort kan ende med å kutte beina under kvinnen, og det virker som om hun ikke kan ta vare på seg selv. En slags "knight in shining armor" dog uten volden til TS, og i mitt hode er det innlysende at det fort kan være nedverdigende. Personlig ville jeg blitt irritert om noen tok seg nær av noe på mine vegne og tok det opp for meg, det klarer jeg helt fint å gjøre selv. Her tror jeg også noe av problemet ligger, man kjenner seg selv best. Så man forventer litt at andre skal se ting likt. Litt som at jeg har også opplevd grafsing, og for min del var det ikke noe mer enn morsomt. Å innse at noe som er trivielt for en selv er en stor greie for andre er ikke alltid så enkelt. Følgelig har jeg litt problemer med å stille menn til veggs for å ikke forstå hvordan alt er for kvinner, og vice versa. Spesielt pga. alt mangfoldet i hver av disse "grupperingene".

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er sikkert mange grunner, men det er iallefall min erfaring at det sjelden handler om dum sjekking. Det synes jeg er viktig, for det er helt ok å flørte, og det er også helt ok å være dårlig på det. Når man derimot blir så sur for å bli avvist at man skal demonstrere ved å ta for seg og være ekkel, da handler det ikke om flørting. Da handler det om ego og makt. På jobb er det åpenbart at det handler om å jekke deg ned. Det er ingen som tror noen setter pris på å få kommentert puppene på jobbmøte, så idiot er ikke folk. Det handler om å vise at jeg har en status som gjør at jeg kommer unna med sånt, du er ikke verdt respekt. Det er mobbing, ikke feilslått flørting.
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke sjekking det jeg så heller, ei heller noen power play, bare et forsøk på å være morsom som ikke falt i smak. Her kan jeg så klart bomme, men det vil stride med så og si alt annet jeg har sett fra vedkommende.

Sitat av *pi Vis innlegg
Enig, som jeg også har skrevet tidligere, men her var poenget hvilken situasjon offeret er i. Noen har ydmyket deg, og tilskuerne flirer med gjerningsmannen og bekrefter dermed at det er greit at han behandler deg sånn. Jeg tror også de tenker mye rart inni seg, men som offer er fakta på bakken at du står alene.
Vis hele sitatet...
Samme perspektiv vil gjelde eventuelle tilskuere. Min medlidenhet ligger primært med offeret, men om man plutselig skal gi en masse menn ansvar for å ta situasjonen opp, og følgelig skyld for overgrep i kulturen det kan lede til.. Vel, da får en andel av disse mennene medlidenhet for det også. Det er ikke slik at det for alle menn er plausibelt å si noe og nå frem, og da har jeg min tidligere kommentar om premissleverandører i minne. Ikke alle har det i seg å si ifra, uten at det gir de ansvar eller skyld bare fordi de er født som noe. Det er nok her mitt hovedproblem med både ansvar og skyld ligger, generelt er det uakseptabelt å gi noen ansvar for å være født som noe eller være noe (som ikke skader andre).

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette synes jeg er en helt forbilledlig måte å løse det på. Her var det riktig person som endte opp med å skamme seg, og trolig lærte både han og et par andre at den framferden ikke gir status i 2020. Det må ha vært veldig godt for henne å få bekreftet at hun fortjener å bli behandlet med respekt.
Vis hele sitatet...
Pet peeve of mine er at årstall er irrelevant, rett er rett, og galt er galt uavhengig av det. Hva hun følte og ikke, aner jeg ikke, utover at hun sa takk.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis ikke, hvorfor er det da så vanskelig å akseptere at dersom det står i din makt å forhindre en urett begått mot en annen, og endog til en triviell kostnad for deg selv, så har du en plikt til å intervenere - sånn helt på generelt grunnlag?
Vis hele sitatet...
Problemet dukker opp når det er knyttet til noe medfødt og ikke at man er av en viss alder, der man kan forvente at brorparten av befolkningen evner å skille rett fra galt. Det virker som om en del har en slags konspirasjonsteori om at "gutteklubben grei" styrer verden, og kun andre menn kan overstyre den ved å "ta ansvar" og "være medskyldige om de ikke motsier". Jeg tror verken verden er så enkel, eller at kvinner er så dunkle.