View Single Post
Hei folkens,
tenkte på å lage en liknende tråd, men kom over denne først.
Har et par anbefalinger, men tar "bøker om LSD" i den vide betydningen. En del av det nedenfor handler mer om de mellomennskelige aspektene ved psykedelika enn de bøkene som blir nevnt tidligere i tråden.

The Electric Kool-Aid Acid test- Tom Wolfe
En bok som befinner seg i skjæringspunktet mellom sakprosa og skjønnlitteratur. Leseropplevelsen er som en roman, men skriveprosessen var vist journalistisk. Wolf forteller om "the Merry Pranksters", gjengen til Ken Kesey, og deres reise gjennom Amerika før LSD ble ulovlig. Definitivt en sentral bok i fortellingen om hippietiden og den psykdeliske kulturens barndom. Mange av de beste delene minner mye om Hunter S. Thompson, ikke spesielt overraskende da de to forfatterne var nokså godt kjent etter hva jeg forstår. Jeg er imponert over Wolfes evne til å fortelle om hele opplegget og føle med deltagerne selv om han selv visstnok aldri inntok LSD eller andre psykedelika. Anbefales til alle som

Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson
Kanskje noe overflødig å anbefale denne. Vil anta at alle med en viss interesse for dop, litteratur eller begge er kjent med denne boken, og om de ikke har lest den så kjenner de til den. Tar den likevel med her. Virkelig en odysse inn i en slags forvridd versjon av kjølvannet til hippietiden. En fest å lese. Filmen er i mine øyne en veldig god adaptasjon av boken, men er nok best å lese først og se etterpå. Utrolig gøyal. Fikk forøvrig enda mer ut av den etter å ha lest en del av de andre bøkene jeg nevner her. Forsto en del mer av hva Hunter snakket om når han ikke forteller hvor ruset han er.

LSD mein sorgenkind - Albert Hoffmann
Nevnt tidligere i tråden. LSDs far forteller om hvordan han oppdaget det, og deler tanker om potensialet til LSD osv. kanskje litt foreldret i noen av tankene, men likevel obligatorisk lesning for de som ønsker å få med hele bildet.

The Psychedelic Experience - Ralph Metzner og Timothy Leary
En av de tidligste bøkene om LSD. En slags oppskrift på hvordan tripp best mulig. Jeg likte denne veldig dårlig. Hovedsakelig fordi jeg synes den veldig ensporede oppfatningen av hva LSD er og kan være gjør mer godt enn vondt. Å gå inn i sin første tripp med så mange spesifikke forventinger tror jeg ikke har så mye for seg. Til forfatternes forsvar var de blant pionerene på feltet, og jeg forstår godt at man ikke treffer med en gang. Har uansett ikke så mye til overs for Leary, blant annet på grunn av denne boken.

Acid Dreams: the social History of LSDThe Complete Social History of LSD: the CIA, the Sixties, and Beyond

Martin A. Lee og Bruce Shlain

To journalister forteller om LSDs tidlige historie. Spennende, underholdende lesning, fascinerende om MKULTRA. Litt skeptisk til metoden, det er tross alt ikke historikere, men uansett et godt startpunkt. Anbefales

Psychedelic Information Theory - James L. Kent

Et forsøk på å sette sammen en materialistisk forklaring på det psykedeliske fenomenet, med base i nevrovitenskap. Veldig teknisk til tider. Litt usikker på om Kent egentlig har utdannelsen som trengs for å kunne uttale seg, hvis ikke forventer jeg at han begår de feilene man kan vente seg av en selvlært. Dette intervjuet antyder at han ikke har bakgrunn fra feltet, og kildehenvisninger til wikipedia taler heller ikke i hans sak. Skulle gjerne lest hva en ekspert på feltet har å si om saken. Dette er uansett ikke tilstrekkelig for å forkaste ideene hans, definitivt verdt titten. Tung, og ikke spesielt underholdende lesning, men definitivt et steg i riktig retning for teorier om hva det psykedeliske fenomenet egentlig er for noe. Jeg er forøvrig veldig enig i Kents holdning til psykdelika, og ikke minst skepsis til alt som smaker av kvasireligiøst kvakksalveri og psykedelisk profetarbeid. Selv om svarene hans skulle være feil, så er i hvert fall holdningene og tilnærmingen til spørsmålet gode.
Sist endret av Marlboro666; 24. oktober 2018 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.