View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Sitat av simchris Vis innlegg
Vel, om du leser igjennom det du siterer så vil du kanskje se at jeg snakker generelt om politisk korrekthet, så å påstå at jeg setter meg selv i offerrollen viser bare at du svarer på refleks.
Vis hele sitatet...
Å påstå at folk skremmes fra å ytre kritiske meninger er å ta en offerrolle ja. I tillegg er det feil. At det f eks ikke er mulig i dagens samfunn å ytre seg kritisk til innvandring (for å ta et eksempel) er rart, for jeg hører og leser slike ytringer, mer eller mindre saklige, hver eneste dag. At de blir motsagt, mer eller mindre saklig, er en del av pakken med ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Ok, la meg forstå deg riktig. Du mener at alle som lar være å offentliggjøre at de eksempelvis stemmer FRP tar en offerrolle? Finnes det nyanser i virkelighetsbildet ditt, eller tenker du virkelig så firkantet?

Sitat av entropi Vis innlegg
Mange medier trykket Charlie Hebdo -tegningene, deriblant VG, Dagbladet og Aftenposten.
Vis hele sitatet...
VG trykket ikke tegningene, dagen det skjedde så snakket vi om dette på jobben, og jeg var ganske oppmerksom på å se etter om mediene faktisk gjorde det. DB gjorde det, men det gikk kun noen timer før de valgte å bytte det ut.

Sitat av entropi Vis innlegg
Jepp, de ble dumpet ned av rasistisk, homofobt og misogynt oppkast. Alle debattene jeg har sett bli stengt har det vært anti-pk siden som har vippet det over kanten for anstendig oppførsel. Kom gjerne med et eksempel motsatt.
Vis hele sitatet...
Riktig, var det slik før halve Norge ble politisk korrekte? Nei, det var det ikke. Det som er greia med politisk korrekthet er at det er ikke de politisk korrekte meningene som er problemet, det illusjonen om at meningen faktisk er korrekt. Politisk korrekthet har nesten blitt som en religion, folk som verken har reflektert over eller engasjert seg i politikk har blodseriøse bastante politisk korrekte meninger, fordi dette nesten er indoktrinert som det moralsk korrekte. Politisk korrekthet er latskap, man slipper å engasjere seg fordi man allerede har den "rette" meningen. Hva skjer om en ureflektert person med politisk korrekte meninger kaster seg ut i en debatt? De har jo ikke reflektert nok over det aktuelle temaet til å faktisk diskutere sak, så hva gjør de? Jo, de forsøpler hele debatten fordi de så er de så villledet av sitt eget selvrettferd og moralske selvbilde at er hundre prosent sikre på at deres mening er den rette.

Sitat av entropi Vis innlegg
Universitetene har en vei å gå på dette området, det er jeg enig i. Utviklingen i USA, med trigger warnings på alt som sies og skrives, er helt klart negativ. Hvis man ikke tåler å møte et mangfold av ytringer så har kan ikke noe på et universitet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, og hva vil du si er grunnen til at dette forekommer?

Sitat av entropi Vis innlegg
At det er vanskelig å ytre seg mot flertallet i Norge er rett og slett bullshit. At flertallet synes meningene dine suger er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å ytre seg? Nei. Vanskelig å få en fruktbar dialog/debatt? Nesten umulig. Om folk ikke hadde gått med illusjonen om at de allerede har "svaret" og faktisk hadde tatt seg bryet med å reflektere over temaene man tok opp, det hadde vært ganske ålreit? Synd politisk korrekthet står i veien.

Sitat av entropi Vis innlegg
Det som er vanskelig er å ytre seg mot "hvite, sinte menn" som er så låst i sitt eget selvbilde som marginalisert offer at de ikke ser noe annet.
Vis hele sitatet...
Enig, men det er ikke lettere å ytre seg mot de politisk korrekte, som ikke engang trenger å vite hvorfor de selv mener hva de mener, deres eneste mål er å "ta" alle som har "ukorrekte" meninger.