View Single Post
Lebowski's Avatar
Trådstarter
793
Noen her som er interessert i Universet? Da er ukens episode noe for deg Jeg fikk nemlig med meg Pål Brekke, som er solforsker med doktorgrad i solfysikk og jobber som fagsjef ved Norsk Romsenter. Pål har tidligere jobbet seks år i NASA som nestleder for SOHO-satellitten.

#59 Pål Brekke: Utforskingen av Universet med Superteleskopet James Webb, Exoplaneter og annet liv.

I denne lærerike samtalen med Pål Brekke får du høre mer om utforskingen av Universet, Sola, SpaceX Hubble og det fantastiske James Webb teleskopet.

I over 30 år har Hubble teleskopet gitt oss de mest utrolige bildene av universet og en dypere forståelse av hvordan det fungerer. I år vil arvtageren og super-teleskopet James Webb bli skutt opp og dette vil utfylle og utvide funnene til Hubble. Webb vil blant annet kunne se mye nærmere tidens begynnelse ved å jakte på dannelsen av de første galaksene, samt se etter exoplaneter som i teorien kan huse livsformer eller intelligent liv.

Lytt på YouTube, iTunes/Spotify eller søk på Hennings Verden i din lytteapp og finn meg der.

Håper dere liker ukens episode!