Tråd: Lønnstrekk
View Single Post
Sitat av Alec Vis innlegg
Viktig å derfor beholde jobben, så betaler du din andel av gjeldens mens skattepengene hjelper deg med resten.
Vis hele sitatet...

Aldri tatt en dypdykk i gjeldsordningen. Jeg vet om de grove linjene men heller ikke mer. I praksis hvordan fungerer det? Ja utover at den som får gjeldsordning er fri for gjeld etter 5 år om planene gjennomføres og de spiller med åpne kort og holder sin sti ren?

Blir det kreditorene som må bokføre tapet? Egentlig tenkte jeg vel kanskje at det var slik, at kreditorene må ta tapet selv. Men så ser jeg du skriver at skattepengene våre hjelper dem med å bli gjeldsfri.

Slik jeg har forstått så kan kreditorer noen gang strekke seg litt i forhandlinger i forkant av gjeldsordning, feks redusere gjelden, slette noe renter e.l. om de tror de tjener på det. Og årsaken slik jeg har skjønt det er at de vet at ved en gjeldsordning så vil de aldri få dekket inn hele kravet uansett og må bokføre tapet. Slik har jeg forstått gjeldsordningen. At utlåner eller yter av kreditt må ta tapet fordi det alltid vil være en viss risiko forbundet med å låne ut penger uten tilstrekkelig sikkerhet.

Men er det faktisk en "dugnadsjobb" der staten betaler ned på gjelden? Det er i såfall helt nytt for meg. Burde det ikke da være mer lønnsomt for kreditorer at en gjeldsordning gjennomføres om staten spytter inn differansen mellom gjeldens totale beløp og det "lille" som blir betalt inn i løpet av 5 års gjeldsordning? Det ville vel heller da heller ikke vært noe incentiv for utlåner til å sjekke særlig nøye når kreditt innvilges, for en evt. gjeldsordning vil jo "balansere regnskapet" og dekke opp det lånetaker ikke betaler.
Sist endret av _abc_; 12. august 2020 kl. 17:24.