View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bor så billig som det er mulig der jeg bor nå. Finner nok ikke noe billigere. Her har jeg nettverket mitt og det har en verdi for meg. Å flytte innenlands er uaktuelt. Skal jeg først flytte fra venner så blir det å flytte til et lavkostland, for det er en ekstra byrde å konstant gå rundt med økonomiske bekymringer. Og flytter jeg ut i distriktet så er det kanskje ikke mulig å klare seg uten bil. Idag bruker jeg kun offentlig transport. Om jeg flytter til østfinnmark eller lengst vest i havet fra Trondhjem så er det kanskje mulig å spare en lapp eller to per måned i husleie. Men så er det kanskje behov for bil, alt av matvarer er dyrere pga fraktutjevningen som forsvant, så det er minimalt å spare på å flytte innenlands. Primært fordi jeg bor på hybel allerede. Og har tatt alle kutt i utgifter som er mulig å ta.

Bruker ikke knark og sløser ikke bort penger. Medisiner kommer jeg ikke utenom. For uten dem fungerer jeg ikke i det hele tatt. Og utifra det jeg har hørt fra folk som er eldre enn meg og som har bodd i spania så er levekostnadene veldig mye lavere i spania. Tanken er jo at da vil jeg kunne slippe økonomiske bekymringer hver eneste måned. Og det er jo mange nordmenn som bor der så det bør være mulig å skaffe seg nettverk der.

Merkelig hvordan du tror du vet alt om meg og min økonomi forresten? Det er ikke rom for noen forhandlinger. Det er å betale det som skal betales, ellers går ting til inkasso. Jeg kan ikke velge å betale mindre. Alt dette er forsøkt. Jeg spiser ikke luksusmat eller får pizza levert på døren. Jeg er stort sett nede i rett over 2000 på mat per måned.

Jeg har forsøkt alt som skolemedisinen har å tilby. Fasiten ifølge leger og spesialister er å akseptere skjebnen og akseptere sykdommen. Det kan jeg gjøre, men da har jeg jo egentlig gitt opp. Problemet er at sykdommen blir gradvis mer ilter og den vil ta livet av meg om jeg ikke blir kvitt den. Om jeg ikke lykkes med alternativ behandling så er jeg dau om 5-10 år. Så om du synes jeg er et uøkonomisk rotehue fordi jeg ønsker å leve lengre enn de ti neste årene så er jeg vel det da.


Skjønner ikke hva du mener om å skatte til begge land. Vi er jo EØS land og har skatteavtale med alle EU land. Blir ikke dobbel skatt. Melder jeg flytting vil jeg skatte bare til ett land. Men jeg kan velge å fortsette å betale inn trygdeavgiften for å beholde feks rett til behandling på norske sykehus. For meg er det antakeligvis ikke noe poeng i akkurat det. For det første har jeg statistisk sett ganske få leveår igjen grunnet sykdommen. Dessuten så vil jeg jo få akkurat de samme rettighetene i spania. Jeg vil få de samme rettigheter til helsehjelp som spanjolene.
Vis hele sitatet...

Unnskyld, jeg vet selvsagt ingenting om deg og hva du bruker penger på, men siden dette er freakforum og ikke et mere streit forum som diskusjon.no så tenkte jeg at muligheten for at du brukte f eks cannabis som alternativ medisin, da jeg vet dette hjelper mange, koste hva det koste må. Minsteufør er lavt, men levbart. Det ligger vel på 16k og noe utbetalt om du ikke har ung ufør tillegget og hvis du har boutgifter så lavt du kan få det til rundt 5 lapper, så er det ganske mye igjen til overs. Ca tre ganger så mye som uføre i storby har å bruke til mat , medisin og annet. Gjelden din må være fryktelig høy om mesteparten av pengene dine går til gjeld, og jeg mener at nav har plikt til å hjelpe med nedbetalingsplaner, som en slags luksusfellen rådgivning. Kjenner flere som har fått det og også som har fått gjeldssanering og stopp i renter. Jeg vet at det er vanskelig å ordne, og vet at det er utrolig vanskelig å leve med dårlig økonomi og mente ikke å støte deg på noen måte. Jeg hadde selv 3k til overs etter husleie når jeg gikk på AAP og det var den tyngende og mest frustrerende perioden av mitt liv pga økonomien, så jeg forstår hvor du kommer fra og har empati med deg! Prøvde bare å få fram at det var kanskje andre metoder du kunne bruke for å ha litt mer å rutte med, enten det var å handle billigere (jeg lærte meg å gå fra å bruke 5k i mnd på mat til 1500k) , eller droppe spontane goder som ikke er unormalt å unne seg, som peppes pizza i helga eller pølse og kaffe på bensinstasjonen hver gang.
Forstår at du vil bo der du har venner, men jeg mente at om du uansett er flyttbar til andre land så kunne du jo vurdert andre norske distrikter også. Man er nok like avhengig eller mer avhengig av bil ute på landet i utlandet som her i norge. Buss går ikke alle distanser i utlandet, mens her er det buss 1 gang i timen eller i værste fall 2 ganger om dagen de fleste vesentlige punkter som til butikk i smådistriktene. Det høres også veldig ut som at du kvalifiserer til TT kort (taxi kort) med den funksjonsnedsettelsen du har, kanskje det kunne hjulpet deg til og fra? Formålet med TT kort er nettopp det til butikk, fritidsaktiviteter og gjøremål.

Det vil kanskje være enda mer deprimerende å bo i fremmed land, fremmed kultur, uten noen du forstår, uten noen du kjenner, og da er veien hjem igjen lengre, i forhold til om du bare bor en togtur unna der du bor nå. Jeg håper du finner ut til noe som kan hjelpe livssituasjonen din og at du får en bedre økonomi på hvilken som helst måte det enn ender opp med! Beklager om du følte noe var galt med hva jeg skrev siden du gikk sånn på offensiven, men om du gikk på offensiven uten grunn forstår jeg det også for jeg har vært der du er med fattigdom og alvorlig kronisk sykdom. Jeg ble bedre etter 7 år, og det er leit å høre at din sykdom vil ta livet av deg innen få år som du skriver. Du fortjener å ha det bra. Kanskje kan det være andre måter å tjene penger på? Feks soppdyrking som nevnt, ellers er det lett å lære seg å strikke og jeg ser på Finn folk som strikker på bestilling fra 1000 kr og oppover pr plagg, særlig nå mot vinteren vil jeg tro det selger bra. Ønsker deg masse lykke til!