View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg ser du ikke er 100% bestemt på om du skal bli med denne mannen, eller ikke. Tillitsbrudd er alvorlig, men det er greit å skille på totale og delvise brudd på tillit. I dette tilfellet virker det som at han i sammenheng med rus gjør seg selv upålitelig, men at han ellers er en god partner og far. Da er det kanskje ikke så rart du nøler med å gå fra ham. Jeg synes det virker fornuftig å bruke urinprøver til å eliminere behovet for tillit på det punktet. Det er ikke noe jeg ville gjort i andre tilfeller, som å sjekke mobil fordi man selv er sjalu, men her gjelder det avhengighet og små barn. Jeg tror det kan bli sårt for dere begge å måtte ha slike tester som en del av deres samliv, men det er viktig at dere ikke slutter å følge opp disse testene. Om ikke hver gang, så ha også stikkprøver hvor du ser på at han tisser slik at det ikke er tvil.
Vær samtidig obs på at det likevel kan gå galt. Han kanskje ikke klarer la være likevel, eller begynner med alkohol eller andre rusmidler for å kompensere. Jeg ville derfor gått til helsevesenet med en gang for å få dokumentert at det er et problem. Gjør det mens han fortsatt er på gli og samarbeider. Neste gang du fersker han er det ikke sikkert han er med på symbolske gester som å brenne opp stashet sitt - og han vil i hvert fall ikke være med på å dokumentere hans nåværende problem. Andre instanser kan også være lurt å forhøre seg med, som barnevernet. Om du ved en anledning må gå frå ham fordi han ikke håndterer et rusfritt liv, så vil du ha noe i bakhånd som kan hjelpe til å begrense hans samværsrett. Du vil ikke at personen du måtte gå fra pga rusproblemer skal være alene med barna dine. I hvert fall ikke mens de ennå er så små at de ikke kan fortelle om at pappa ruser seg rundt dem og ikke er trygg å være rundt.

Jeg synes Still Face-eksperimentet illustrerer veldig godt hvorfor vi må være tilstede mens vi er med barna våre. Om jeg husker rett ble eksperimentet først brukt til å vise hvordan depresjon (som kan føre til mindre mimikk) kan påvirke samspillet og den sosiale læringen mellom foreldre og barn. Det samme eksperimentet er brukt til å vise problemet med mobiltelefoner, men kan i mitt syn like gjerne overføres til det å være ruset rundt barna sine.