View Single Post
Sitat av P-freak Vis innlegg
Takk for svar! Ville det i dette tilfellet bety at protonet / H+ kommer fra hydroksyl gruppen til fenol?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Manuehl Vis innlegg
Fenol er ikke en syre så Fenol har ingen syre konstant såvidt meg bekjent, blir klarert lengre oppe i tråden at Fenol ikke er en syre. Fenol er et alkohol. Ser på Wikipedia at det er oppgitt en pKs verdi for Fenol, uten å vite dette helt sikkert antar jeg at det av Fenol som senere foreligger som H3O+ ioner kommer fra - OH gruppen da dette er den funksjonelle gruppen.

Er full så ta det jeg skriver med en klype salt
Vis hele sitatet...
Nå blander du kortene litt.
Navnet fenol kommer av at molekylet er et hydrokarbon med én enkelt OH-gruppe, og da er det - per definisjon - en alkohol. Men benzenringer er artige saker, og medfører at fenoksidionet er mer stabilt enn alkoksider normalt er. Dermed har det lettere for å spalte av en H+, og er også en (svak) syre. Kort sagt, så funker det som en syre, men det navngis som et alkohol.

Definisjonen av syrer er forøvrig ikke alltid like rett frem som man lærte på skolen. Etter Brønsteds definisjon er ethvert molekyl som avgir et H+-ion en syre, og et som tar opp et en base. Men den mer generelle Lewisdefinisjonen går molekyler som avgir eller tar opp frie elektronpar. Hvilket gir mening, men det kan fort virke litt abstrakt. Syrekonstanten sier bare noe om hvor lett molekylet har for å avgi protoner i vann, og det må vel sies å være et spesialtilfelle - om enn et nyttig et; det er jo en del kjemi som utføres i vann... Sense makes?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. januar 2017 kl. 16:19.