View Single Post
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg har familie i byggebransjen, og har litt erfaring der selv. Og jeg kan med hånden på hjertet fortelle deg at det er helt vanlig praksis at man får slike unntak når man har jobber. Det er også helt vanlig at man stoler på kollegaer som sier at dette er avklart. Det du sier er altså at alle i byggebransjen tar en personlig risiko når de hører på arbeidsgiver og andre ansatte som sier at man har avklart et tilsvarende unntak? Isåfall så kunne politiet bare ha dratt til alle byggeplasser for å kaste ut bøter til samtlige ansatte som har vært så "dumme" at de har stolt på arbeidsgiveren om at slike unntak er avklart, mener du virkelig at dette er tilfellet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt vanlig praksis at folk i byggebransjen får dispensasjon for å kjøre på gangstier bare fordi det er en snarvei til ett byggefelt. Det skal være ganske tungtveiende grunner for at man skal benytte gangstier istedenfor vanlige bilveier.

Ja, du er dum om du stoler blindt på en kollega når det gjelder mulige lovbrudd. Slike dispensasjoner er ganske formelle og må søkes om skriftlig til kommunen, TS nevner også at det er barneskole i nærheten slik at enhver person må kunne klare å forstå at det skal veldig mye til for å få en slik dispensasjon spesielt mtp det store antall biler som i følge TS brukte den samme veien.

Og jeg tenker det er en forskjell på å høre på hva en kollega sier og bare ta det for god fisk kontra det å gå til sjefen for å forsikre seg om at det faktisk er gitt dispensasjon for bruk av gangstien.
Om arbeidsgiver da bekrefter at dere har lov å bruke gangstien vil ansvaret høyst sannsynlig være hos arbeidsgiver om det han sier ikke stemmer.

Dispensasjoner kan også gis med forbehold og begrensninger som feks kun utenfor skoletid, kun for spesielle typer vareleveringer etc. slik at utsagn fra kollegaer som "kommunen flyttet steinen" så da må det være lov holder ikke.