View Single Post
Hvilken: Bok en i Stockholm noir triologien, "Cash" av Jens Lapidus

Hva: Boken handler om "JW", "Jorge" og "Mrado". "JW" er fra en liten plass i nord-sverige, flytter til Stockholm for å starte på nytt. Alle vennene hans har masse penger, men han må kjøpe brukte "raulp lauren" sko på fretex. Han roter seg senere inn i kokaindealing. "Jorge" som sitter inne for salg av kokain og rømmer fra fengselet. "Mrado" som jobber under kongen av kokain "Radovan" driver med smugling, innkreving og samtidig vil holde på foreldre retten. Alle tre fra forskjellige verdner med møtes til slutt og har en ting til felles. Ingenting jeg skrev om nå er spoilere.

Hvorfor: Tittelen fanget meg raskt, boka er en tykk hard bok med svar cover som også fanget meg.

Hvordan: Jeg virkelig elsket boka. Den er ikke lett lest men den fanger deg virkelig fra første setning. Jens skriver på en "ny" måte som jeg aldri har sett før i bøker. Jeg har lest boka to ganger for å virkelig forstå den, den er faktisk så spennende at det var ikke no problem. Jeg hoppet over prologen første gang, det skulle jeg ikke gjort. I den står det mye man trenger å ha i bakhodet før man leser selve boka. Det er også en del sider som er rapporter fra politiet, avhør, og retten som man ikke må hoppe over. Det er to sider av boka, mye vold, sex, horer, rus og narkotika. Så er det kjærlighet, familie og venner. Jens skriver også på en måte som gjør at man virkelig klarer å leve seg inn i hovedpersonen, man ser for seg dem, og alle rom, klær og gater med mange detaljer. Du blir kastet rett inn i boka, og slipper den ikke. Språket er enkelt, men noen ord er helt fremmed for meg ihvertfall.

Det er mange setninger som ga meg en god latter, som "får jeg smake?" var det en som sa til ei jente før de hadde sex. Hvis du ikke tåler hardt språkbruk er ikke boka for deg.
Sist endret av Freakywomen; 28. november 2016 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.