View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Fint initiativ, Dodecha. Veldig bra og informativ tråd det her. Selv syns jeg det strider litt imot vår elskede "nFF ER IKKE KVALIFISERT HELSEPERSONELL"-tråd, men la gå.

Å ta med seg et tips eller to fra denne tråden tror jeg ikke kan gjøre noen særlig vond, men jeg mener at man bør aldri, uansett kilder og grunnlag, diagnosere seg selv. Ta den kjente psykopat-testen for eksempel. Det er en veldig enkel test der svært mange (i forhold til de reelle tallene) får diagnosen "psykopat". Ingen er tjent med at de tror de er psykopater (selvfølgelig kunne man ikke trodd det dersom man faktisk var psykopat, siden psykopati er en psykose (heldekkende sinnssykdom, der man ikke selv er klar over at man er syk)), men ikke alle har nok kunnskap og/eller selvinnsikt til å vite dette heller. Skal tro hvor mange chronic insomnia-pasienter vi har etter denne. ^^

Det finnes dessuten _utallige_ grunner til søvnløshet, for det meste psykiske grunner, men også fysiske. Spiser du for eksemple karbohyderater før leggetid, kan man ende opp med å ikke bli trøtt. Karbohyderater øker blodsukkeret som igjen fører til at man blir mer våken. Etter en viss tid går blodsukkeret ned igjen. Hvor fort det skjer kommer an på GIen (GI = glykemisk index). Karbohyderater med lav GI gir et mer stabilt blodsukker, og øker sakte, varer lenge og synker deretter sankte. Om jeg ikke tar helt feil, forstyrrer man nattesøvnen med lav-GI-karbohyderater fremdeles i systemet.

Med høyglykemiske karbohyderater derimot, øker blodsukkeret fort, varer en kort periode, for så å dale enda raskere enn det økte. Det er naturligvis ikke lurt å legge seg med blodsukkeret på topp. Høyglykemiske karbohyderater kan derimot ha en positiv virkning. Når blodsukkeret har dalt ved høyglykemiske karbohyderater, ligger blodsukkeret enda lavere enn det gjorde før inntaket, noe som gjør at du etter denne høyglykemiske berg-og-dalbanen kommer til å være slapp og sliten, og i beste fall trøtt. Så da har vi på sett og vis oppnådd det vi ønsker. Merk at variasjonen av karbohyderatene også kommer an på mengde, ikke bare GI. Selvfølgelig er man lenger "på topp" dersom man druser 3L brus, enn om man spiser et drops.

Kan ta et eksempel; Om jeg ikke for sove om nettene, pleier jeg å ta meg en saft-is, eller et par biter sjokolade, og setter meg ned med en tv-serie. Etter jeg har spist isen og sett ferdig serien (rundt 40min) merker jeg fort at jeg var enda trøttere enn det jeg var før jeg spiste isen. Dermed er jeg mer slitt og har lettere for å sove.

Et par av mine egne tips:
1. Tren! Slit deg ut, slik du virkelig lengter etter senga når dagen er omme.
2. Drikk et glass melk
3. Ta en spiseskje olivenolje
4. En øl eller tre et par timer før leggetid gjør iallfall meg dautrøtt dersom jeg sitter i sofaen uten bedre å gjøre.

Vel, det var mine 20min med å høre meg selv snakke (eller se meg selv skrive). Beklager at ingen kilder er lagt ved. Det får komme ved forespørsel. Natta, boiz!
Sist endret av thomasf; 16. mai 2009 kl. 05:08.