View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg tok frem multimeteret mitt, og skrudde det pådette symbolet. Jeg vet dessverre ikke så mye om elektronikk, DIY, multimetere osv. Jeg bruker denne funksjonen på multimeteret primært for å sjekke om noe er kortsluttet. (Står det OL på multimeteret, så er det ikke kortsluttet. Står det noe annet, så er det kortsluttet).
Vis hele sitatet...
Det er for å måle forward-spenning på ein diode. Ofte brukt for å sjekke kontinuitet også.

Men veldig, veldig ofte vil du kunne måle kontinuitet i kretser med elektronikk, sjølv om alt er OK. Det er altså ikkje ein spesielt god sjekk for å leite etter kortslutninger.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg startet med å måle ledningene til den andre motoren, altså de samme ledningene som jeg har sirklet rundt, bare på motsatt side av hovedkortet, regner med det er lett å se. Her går tallene på multimeteret opp til 2000 før det står "OL" på multimeteret. Det teller altså oppover til 2000, og så er det OL. Det går ganske raskt. Alle parene jeg tester gjør det.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk bruker diodetesting er det rart den går til 2000. Det tyder heller på at du måler resistans, altså Ohm. For ingen voltmeter går til 2kV for diodetest. Enkelte, dyre, går til 10V...
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
På den siden jeg har problemer med, så er det litt varierende resultat. På et par av ledningene, så går multimeteret kun opp til 1842 på ett par, og 508 på et annet par, og på det siste paret går det opp til OL, men noe tregere enn på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Det forteller deg ingenting så lenge du ikkje veit korleis kretsen etter det du måler ser ut. Du må enten ha eller lage skjema over korleis ting er kopla. T.d. kan ei måling som endrer seg slik indikere at du lader opp ein kondensator, eller at det er elektronikk som påvirker målinga.

For å kunne feilsøke på elektronikk er mi erfaring at du enten må ha komplett serviceskjema, med normale måleverdier indikert (vanleg på t.d. forsterkarar), eller du må forstå korleis det fungerer godt nok til at du kan regne deg fram til forventa verdier i mange tilfeller.