View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Noen spesiell grunn? Oppvekst?


Det var det jeg tenkte gjennom hele posten. Hvis du er grunnleggende egoistisk, hvorfor skulle egoisme plaget deg? Hvis du bare vil få det du trenger, hvorfor er det et problem at du må bruke en falsk fasade for å oppnå det? Hvis du ikke bryr deg om andre og ikke kan kjenne kjærlighet/tilknytning, hvorfor ønsker du nære relasjoner da?

Psykopati tror jeg ikke er en veldig hensiktsmessig merkelapp å bruke her. Masse av det du beskriver høres narsissistisk ut, bortsett fra at en narsissist nettopp ikke ville innrømmet dette for seg selv eller noen, opprettholdelse av det falske selvbildet er deres eneste prosjekt. Det er derimot et vanlig fenomen som snakkes om blant barn av narsissister (derfor jeg spurte om oppvekst), at man har tillærte tankemønstre og oppførsel om ligner foreldrenes. Man kaller det gjerne fleas. Dette kan altså fint være forsvarsmekanismer du på den ene eller andre måten har lært å beskytte din lave selvfølelse med. Men du er bevisst på dem, og da kan du gjøre noe med dem. Kanskje trenger du hjelp til det. Forsvarsmekanismer er ikke synonymt med personlighet, selv om det kan føles sånn.

Så kan jeg bare gjenta det jeg har sagt tusen ganger her: Følelser er ikke umoralske, handlinger kan være det. Å føle hevnlyst og skadefryd gjør deg ikke ond.
Vis hele sitatet...
Godt innspill! Takk!

Min mor har vært nokså kontrollerende og kritisk gjennom oppveksten. Jeg tror hun gjorde sitt beste og intensjonene var gode. Hun reflekterte bare ikke nok over hva hun gjorde og hvordan det kan påvirke meg i lengden. Jeg ble, blant annet, ofte sammenlignet med andre barn, påpekt i å være lat og egoistisk. Mange sinneutbrudd i dette forholdet.

Faren min, tror jeg, er en dypt usikker person. Utpå vil han fremstå som en fyr laget av den sterkeste stållegering. Han liker å påpeke at han har jobbet og slitt som en maskin hele livet. "10 timer fysisk arbeid per dag er lite, jeg jobbet 16 timer i døgnet fra jeg var 15" osv i den duren. Ikke er han redd hverken man or beast. Psykisk helse eksisterer ikke for denne mannen, der er en datamaskin som kjører på testosteron oppi hodet hans. Jeg mener at alt dette er en fasade for å skjule hans sanne natur. Han har også en fiksasjon på å være ærlig, 'løgn' er hans trigger-ord. Jeg tipper det stammer fra at han har løyet til seg selv hele livet, underbevisstheten han reagerer med raseri på 'løgn'.

Godt at jeg har gjennomskuet dem for mange år siden og valgte å kun høre på meg selv.