View Single Post
Krystallkongen: https://nhi.no/sykdommer/barn/hormon...disme-mannlig/ Les mer her om testosteron plager.
Kvinner får østrogen for sine overgangsplager og er mer akseptert. Dette nok pga at det normalt i forbindelse med livsløpet.

Hos menn er testomangel sjeldnere, men er økende (nok pga økt kroppsvekt og andre miljøfaktorer) Det er enda litt tabu blandt folk/menn flest dette og således få som tar det opp. De som tar det opp, i min erfaring er de som har tatt dette opp gjerne har fått det som bivirkning av livsstil. Feks opioider, steroidebruk, Noen menn tar man testo prøver på for å se om det forklarer plager, og får man påvist testo mangel på prøver så behandler man.

Obs: Hva var diagnosen?
Jeg hadde et problem som yngre, jeg gikk til flere forskjellige leger som avfeide det som noe enkelt/vanlig og hvor jeg tok det for god fisk, det var jo den hellige mannen i hvit frakk som hadde talt, problemet kom igjen og igjen frem til det "smalt" Har hatt flere operasjoner og må nok ha flere gjennom livet. En enkel røntgen hadde kunne fikset det den tiden hvor 98% blir 100% igjen. (True story)

Det finnes således ingen "standard" blodprøve, man har diverse pakker hvor anbefalte prøver blir tatt. Man tar primært prøver utifra hva det kliniske bildet viser. Feks mistenke hjertesvikt osv. Men den "standard" prøven på "EU" kontroll er noe folk har funnet på.
Sist endret av DrDoctor; 22. september 2020 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.