View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva er SPP? En lærerik tråd. Hva skjer når du blander natron i? Du sier den blir basisk men hva betyr det i forhold til å fjerne dårlig smak og vond lukt? 26-28 grader i sats vil ikke det gi ekstra mye fusel oljer og ester? Så det stod sats blir best under 20 grader. Noen som kan forklare strippe sprit nærmere?

Ble mange spørsmål men gøy å lære mer.
Vis hele sitatet...
Gjæringen utvikler varme og da særlig til å begynne med. Når jeg setter fra meg satsen så er den ca 23-25 grader. Satsen blir da varmere på grunn av gjeringa selv om romtemperaturen er ca 16 grader. Jeg har ikke prøvd å sette satsen fra begynnelsen med lavere varme litt i frykt av at gjæringen ikke vil starte.

Strippe betyr at man kjører på full fart med full kjøling. Jeg selv har en egen kolonne setup for dette. Da tar man ikke cuts med brenner helt til du ikke gidder mere, eller helt til det du tar ut lukter totalt tails og ikke holder mer enn 20 prosent alkohol. Når du kjører som dette vil alkohol prosent bli ca 65 prosent til å begynne med.

Det er denne spriten man PH behandler. Jeg tror ikke jeg skal forklare det som skjer men man omdanner en del av fuselen til å bli etanol igjen.

"Genom att höja pH på råspriten (strippad sprit, low wines) hydrolyserar man estrar (heads) till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att även de stannar i dranken."

http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f...cd426e2ba87285

SPP- Spiral prismatic Packing.
Det er hva du fyller i refluxkolonna. Denne kolonnefylla er det som er det beste for amatørbrennere kan bruke i sine apparater.
Den har stor overflate som alkoholdampen må passere og som igjen mottar reflux fra kondensereren på toppen av kolonna.
Dette gjør at du får mange fler destillasjoner eller "Plates" per meter kolonne i forhold til å bruke gryteskrubber. Eller Raschigrings/klinkekuler og annet man brukte for 20-30 år siden.
Sist endret av Alfon; 18. juni 2014 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.