View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Du spørs hva fordelen ved å ha fiber?
Prisen i mitt tilfellet er ikke noe problem, problemet er heller å få det å fungere.
Da jeg ikke direkte har utdannelse som telemontør på fiber. Altibox gir ofte ikke hjelp her.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit svar. Kva fordeler har fiber utover kobber på lengder under 100m?

Svaret er ingen. Utstyret er dyrare, du må ha medieconvertere, terminering er vanskeleg, og kabelen tåler mindre. Det er rett og slett ikkje eit alternativ for privatpersoner.

Firmaet eg jobber for produserer fiberutstyr. Vi prøver å unngå det med mindre vi må opp i strekk over 100m - fordi det er upraktisk og dyrt.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Problemet med vlan er det segmenter nettverket i ulike deler, egentlig var det på bedriftnett man ønsker å skille (Sikker sone vs mindre sikkert) f.eks i administrasjon mot vanlig ansatte, derfor bør man ha ulike porter til telefoni\tv\internett og forskjellige kabler. Med fiber får man alt i samme kabel ved å f.eks bruke CWDM: (Coarse Wave Division Multiplexing).
Tror dette blir fremtiden selv om det koster litt mere.
Vis hele sitatet...
Herre. Las du spørsmålet? Fyren ønsker å transportere to ulike VLAN (TV og internett) over samme kabel. Da er ikkje svaret å ikkje nytte VLAN. Svaret er å settje opp ein switch til å køyre trunk over ein kabel, og ein switch til å splitte dei to ulike VLANa ut untagged på kvar sin port.
Sist endret av vidarlo; 24. februar 2016 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.