View Single Post
Nei det er i utgangspunktet ikke noe obligatorisk krav til utdannelse for å kunne jobbe som forsikringsrådgiver. Du stiller selvsagt mye sterkere om du skulle ha det, da spesielt innenfor økonomi og administrasjon, finans og markedsføring eksempelvis. Men nei det er som sagt ikke et krav.

Som trainee så er det akkurat det du er, med det mener jeg at i mange av disse stillingene så er det å forvente at du får noen kurs og innføring i jobben før du starter, og fokuset fra selskap/firma sin side er at du starter litt fra scratch og lærer deg opp til de mener du kan begynne å jobbe.

Så selvom de ikke ser etter utdanning spesifikt så legges det mye vekt på dine evner og egenskaper som er nødvendig for å kunne jobbe hos dem. Noe de helt sikkert vil teste deg for er måten du kommuniserer og bygger relasjoner med potensielle kunder. Du er jo på sett og vis en selger som i mange andre yrker, men du skal vite hva du snakker om og det blir ikke som å selge en avis eller mobilabonnement der 99% eller kanskje mer av nummere du ringer opp legger på etter 2 sekunder.

Det du må oppfylle er jo det jeg er litt inne på i det jeg skriver over her, og det er i Norge et krav å være sertifisert etter kursene og opplæring du får av gitt selskap. Og hver bedrift har sikkert en del ting du må gjennom, du får ikke bare rett ut i jobb etter å ha få ja på en søknad.

Så raskt oppsummert så trenger du ikke noen form for utdannelse, men du stiller naturligvis mye sterkere hvis du har det, forstår lovverket rundt finansforetaksloven og autorisasordningen for forsikringer. Jeg tror de liker ut en god del av de som søker basert på måten du skriver søknaden din og møter for intervju. Hvis det verbale er på plass og du skriver godt så er det en god sjanse for at du får jobben, og som alt annet så er jo det første steget å få en fot innenfor døren og det kan du bygge deg en karriere på