View Single Post
Trådstarter
24
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hver mann sin måltidsplan. Folk er forskjellige i både størrelse, vekst, fettprosent og muskelmasse. Og på toppen av det har folk forskjellig motivasjon, mål og årsak til å trene.

Har ikke sett at ts er 90 kg og skal ha ned 3500 kcal, og det er jo heller ikke viktig for det jeg svarte på. Jeg svarte på posten der en skrev at karbohydrater er essensielt for muskelbygning. Og det tror jeg ikke er tilfelle. Proteiner og aminosyrer bygger muskler. Karbohydrater hjelper deg å trene hardt nok og tungt nok til å knuse mer muskelfibre slik at mer muskelmasse må bygges opp igjen som gir økt styrke, og mer muskelmasse.

Men selve byggingen av musklene er det proteinene og dens bestanddeler som sørger for.

Leser for tiden om Ketose og ren kjøttkost og det går fint å dekke 3500 kcal uten karbohydrater. Det blir endel kjøtt, eller fet fisk men fordelt over et par røslige måltider så er det null stress, og det er ingen grunn til å inhalere en halvliter olivenolje om dagen.

1.2-1.5 kg stekt makrell og en feit og fin entrecote gir deg nok kalorier, samt svært mye godt fett og kvalitetsproteiner til å dekke 3500 kcal.

Som sagt, for en med lav bmi kroppsfett så er det fort unødvendig å skygge karbohydrater. Og det blir jo langt mer kostbart som du sier å få karbohydrater fra protein. Men igjen - det jeg svarte på var ikke til ts, det var kun til han som postet at karbohydrater er nødvendig for muskeltilvekst. Og det er det altså ikke.

Det at karbohydrater ikke er prekært for muskelvekst betyr ikke det samme som at alle bør droppe karbohydrater. Hver mann sin matplan.



Fet fisk er kongemat. Mye energi, bra høykvalitetsfett og greit med kvalitetsproteiner. Makrellen er jo straks her i stimer, kanskje du fisker selv? Hva med ørret? Eller laks? Havlaks/villakser flotte greier. Kan være både dyrt og vanskelig å få fatt i men langt bedre ernæringsmessig enn den oppdrettslaksen fra Salma, som er full av soya og mais. Den laksen får en dårligere fettkvalitet. Mindre omega 3 og mer omega 6. Og det er nok bedre sammensetning av mineraler og slikt også i villaks kontra Salma'n.
Vis hele sitatet...
Spiser mye fisk. Spiser fersk norsk laks ca 2 ganger i uken og røkt laks med eggrøre. Men det tilbereder jeg på mealpreppen som jeg nevnte tidligere.

Hensikten med denne tråden var å spørre om noen hadde tips om «clean food» som er klar til å spises uten kjøkken. Har noen ganger 12-14 timer lange dager med skole og jobb og trening. Og når jeg ikke har ferdiglagde matbokser blir det vanskelig å bulke.