View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hey hey! Lykke til i helgen!

Hvor tar du urinprøvene (kommune, spesialisthelsetjeneste), og betaler du noe?

Etter LAR-forskriften § 8 kan lege beslutte at pasienten skal avlegge bla. urinprøve. Hensynet bak bestemmelsen er pasientens sikkerhet. Av veilederen til loven går det frem at "bruk av flere rusmidler, både illegale og forskrevne, kan endre omsettingen av metadon i kroppen, effekten av metadon og/eller faren for bivirkninger."

Dette høres jo ut som en legitim begrunnelse. Men så er det som du sier andre hensyn som kanskje veier tyngre, bla. retten til liv etter Grunnloven § 93 og Menneskerettighetskonvensjonen art. 2. Det er disse bestemmelsene (m.fl.) som forsvarer inngripende tiltak i forbindelse med pandemien. I ditt tilfelle kan de være et argument for en omlegging av praksisen med testing. Dette vil avhenge litt av om det er tilrettelagt for en trygg gjennomføring av testingen.

Husk at du kan har rett til å klage (obs. visse frister) og at du kan ta kontakt med Pasient- og brukerombudet. Deres formål er å "arbeide for å ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettssikkerhet overfor den statlige spesialisthelsetjenesten,​ den fylkeskommunale tannhelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten i disse tjenestene" jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 8-1

Hvordan er livet ellers? Hvordan blir julen (uavhengig av om ting går i boks eller ikke - eller, haha, stryk det siste)?
Vis hele sitatet...
Tusen takk.

Skulle være fredag, nå skal det være tirsdag. Men 1.desember er jo på en måte en bedre dag. Tenker jeg.

Det som oppgis er jo rent sprøyt , all den tid up må tas pga attentin, ikke metadon metadon, som jo har en overdosefare, har man nær sagt rett på. Attentin, derimot, finnes ikke farlig og det finnes ikke noen dødelighet.

Og uavhengig av medisinen så er det argumentet langt ifra legitimt i min bok. Akkurat hvilken «sikkerhet» gir en urinprøve for pasienten? Det provoserer meg faktisk at de er frekk nok til å si at dette handler om pasienten sin sikkerhet.

Det som er sikkerhet, er konstant medisinering. Om det er heroin, metadon eller amfetamin, spiller ingen rolle. Det er drastiske endringer i blodnivåene som skaper overdoser - alltid. Det er dette som oppstår når tilgang ikke er stabil . Ene sekundet er man abstinent, det andre sekundet sitter man med nålen i armen.

Uansett ikke du som har skrevet teksten du siterer (regner jeg med)

Up betales av LAR, men tar hos fastlegen (henter jo på apotek).

Julen er litt uforutsigbar, eneste jeg vet sikkert er st det blir første jul uten abstinenser på mange år. Det blir ganske digg, uansett. Regner med at det blir en fjelltur.

Ting må da gå seg til nå, tenker jeg! Tror dessverre ikke jeg får tid til å detoxe før jul( men etter prototypetest.)

Snart tid for en oppdatering av hvor jeg er kommet. Tror folk ser forskjell