View Single Post
Sitat av Tihi Vis innlegg
Likhet for loven skal gjelde alle, og personlig så mener jeg at det er en smule hyklersk at folk skal engasjere seg så voldsomt i saken på bakgrunn av at han er vellykket. Hvor mange mindre vellykede menneskers skjebner tror dere media unnlater å fortelle om, på bakgrunn av at det ikke vekker like stor interesse eller oppfattes like sensasjonellt?

Når mine skattepenger går til bistand, asylsøkere og integrering så ønsker jeg at det skal gå til de som rettmessig fortjener det - uansett om det er snakk om bedre eller mindre vellykede nye statsborgere.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er jeg helt enig i på generelt grunnlag. At en person er ressurssterk er ikke et godt argument for at vedkommende trenger beskyttelse og hjelp, saken hadde ikke vært noe bedre om han var f eks syk eller ressurssvak på andre måter. Men det er kanskje relevant i denne saken at dette er en person som på alle måter føler seg og oppfører seg norsk, og dermed altså ikke har noen særlig tilknytning til noe annet land. Effekten av å ta fra han statsborgerskapet er altså ikke at han må reise hjem, men at han mister sitt eneste hjemland. Han har jo heller ikke borgerrettigheter i noe annet land.

Ellerspåpeker jo Myoxo i førsteposten også problemet med å utforme politiske meniger basert på "sob stories", og ønsker å drøfte dette på prinsipielt grunnlag: Kan man forsvare å frata noen (deres eneste) statsborgerskap, uten foreldelsesfrist, og basert på en løgn vedkommende begikk som barn?
Sist endret av entropi; 17. januar 2017 kl. 22:22.