View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke noe problem i og for seg å snakke om psykologiske og psykiatriske problemer man måtte ha, her - problemet er med å faktisk kunne få hjelp til det. Det er ikke mulig på et nettforum (eller i hvert fall ikke dette). Når man har et helt forum fullt av folk som ikke kan svare, blir diskusjonen nødvendigvis litt amputert. Det eneste rådet man stort sett er i stand til å gi er "jepp, lege/annet kvalifisert personell" før man begynner å gå på tynn is. Å utveksle erfaringer er det vel lite i veien for.
Vis hele sitatet...
Forsøk å se på det som en "typisk førstelinje" framfor et sted for medisinsk veiledning og diagnoser. De på typiske førstelinjer kan ikke noe særlig men kan i det minste svare "hallo" og gi helt generelle råd "har du forsøkt å restarte"? eller sette deg over til en person som faktisk kan

Og kanskje er det faktisk medmenneskelighet det de virkelig trenger i en krise, eller langt nede i depresjonens sorte hull? At de endelig får tatt mot til seg å delt sine problemer - selv om det skjer anonymt kan kanskje være det som gjør at den som sliter faktisk klarer å gå videre med saken? Å ringe legevakten, gå til fastlegen etc. At det de virkelig trenger er forståelse, samt å høre fra andre som har vært der de er nå?

Når det er sagt, er det vel mer slik at det er en relativt liten andel tråder om psykologiske/-iatriske problemer som faktisk dukker opp her. Mange av dem hører logisk hjemme i rusmiddelforumene, fordi de omhandler rusmidler. De få som er igjen kan egentlig fint gå i Diskusjon uten at det renner over. Et eget subforum hadde ikke nødvendigvis skadd, men det hadde blitt jævlig tynt med aktivitet på det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke det, har det vært forsøkt med et eget subforum på freak før? Er ikke utenkelig at det faktisk kunne bragt nye brukere inn heller. Googles boter kravler jo støtt her, så subforumet ville jo blitt indeksert.

Som tidligere nevnt tror jeg man kunne hatt problemer med at folk ender opp med dårlige råd i en allerede sårbar posisjon. Ikke at det er umulig nå, men jeg tror det kan være noe vanskeligere å unngå den vinklingen på et dedikert underforum. Det er selvfølgelig bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt, men jeg tror alternativet er værre. Heller noen dårlige råd og et forsiktig dytt for å kontakte fastlegen for å be om hjelp enn at folk ikke klarer å åpne seg og velger døden. Selv kjente ressurssterke mennesker kan få nok til tippe over, jeg tror vi fortsatt har for liten åpenhet om psykisk helse. Det er fortsatt for mye skam og tabu rundt det å be om hjelp og det må skje en endring på det. Heller enn å bare vente rundt på at andre skal starte med åpenhet så kunne jo faktisk freak valgt å være proaktiv og faktisk åpne døren litt på gløtt for at folk som sliter kan finne en plass å lufte ut, snakke med andre, høre åssen andre har kommet seg videre.

Jeg skjønner at det ikke er særlig sexy med et subforum for psykisk helse og at sikkert mange ville skydd akkurat den delen av forumet. Men selv om noen ville hatet det så kan de jo bare velge å ikke gå inn på den delen av forumet. Kanskje kjøre det scriptet som velger bort enkelte subforum? Det er 2020, vi bør vel alle forsøke å være mer inkluderende og ikke mindre?