View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke noe problem i og for seg å snakke om psykologiske og psykiatriske problemer man måtte ha, her - problemet er med å faktisk kunne få hjelp til det. Det er ikke mulig på et nettforum (eller i hvert fall ikke dette).
Vis hele sitatet...
Det kan være ganske uvurderlig hjelp å få tilsynelatende trivielle råd fra folk som har opplevd det samme. Selv har jeg økonomi til å skaffe meg god profesjonell hjelp, men har likevel hatt avgjørende nytte av subredditer for folk med samme diagnose og opplevelser. Å høre andre beskrive hvordan de opplever det, kjenne seg igjen, og også å få konkrete råd om behandlingsmetoder og egenbehandlingsmetoder, det kan være av uvurderlig verdi. Det kan gi innsikt å ta med seg i behandling eller være det som skal til for at du skjønner at du trenger og fortjener behandling.

Å få erfaringsbaserte råd om rusmidler her er viktig, fordi det får man ikke andre steder... vel, det er faktisk ikke alltid helt enkelt å få hjelp til psykiske problemer andre steder heller. Søk hjelp, ja. Hvor da, Erna? Hos en psyk.sykepleier i kommunen? På bup om et halvt år? Hos familien som er årsaken til problemene dine? Hos vennene du ikke har? For mange er kanskje et tilfeldig nettforum det eneste stedet noen gidder å høre på deg.

Ok, det var dagens rant. Som sagt, jeg ser personlig ikke behovet for et eget forum for psykiske problemer. Det skal tross alt modereres det også, og omfanget vil øke om man har et forum dedikert til det. Jeg kommer heller ikke til å gi tips om psykiske problemer mer hvis det ikke er ønskelig, utover "gå til legen". Men jeg kjøper faktisk ikke helt forklaringen om hvor farlig det er, når jeg ser hva som slenges rundt av rusrelaterte tips uten at noen leer et øyebryn.