View Single Post
Sitat av griped Vis innlegg
Jeg forstår kritikken og takk for tipset. Det er litt derfor jeg lagde denne tråden og, nå skal jo ikke jeg nedi med noen harde gjenstander. Og silikonslanger skal jo være veldig myke. Egentlig så ville jeg brukt en slange som nesten var tynn som en kondom.

Er jo et kjent partytriks det, svele ned en kondom og dra den opp igjen. Det er slik jeg tenker det skal være med slangen og. Jeg måtte google kondomer nå og det er laget av latex. Skulle funnet en latex slange som var typisk 8-10mm i diameter og gjerne ikke mer enn 0,1-,05mm tykk vegger, slik at den gjerne er helt flat inntil den blir fylt med mat.

Ved å bruke slike slanger, så trur jeg man ungår problemet med rift og irritasjon i spiserøret
Vis hele sitatet...
Om det hadde vært en bedre metode for å føre næring gjennom halsen enn den helsevesenet benytter seg av, tror jeg de ville vært raske til å bytte om. Jeg har ikke omgående kunnskap rundt matsonder, men at det kan være svært ubehagelig har jeg fått med meg. Når du i tillegg skal gjøre det selv, og dermed må håndtere brekninger, plassering og riktig dybde på egenhånd tror jeg helt ærlig det er ganske uoverkommelig. Det er flere eksempler på folk som har dødd i helsevesenet fordi sonden ble plassert i lungene i stedet for spiserøret, og det av fagkyndige.

I tillegg er det jo et helvetes prosjekt sammenliknet med å koke opp 1000 ekstra kalorier i form av mat eller næringsdrikker. For pasienter med matinntaksproblemer er det vanlig å bruke høykonsentrert næring i form av væske, som enten kan gis via sonde eller føres direkte inn i blodstrømmen (kun ved alvorlige metabolismeproblemer). Disse får du kjøpt online, men koster flesk, og bør virkelig ikke anvendes uten profesjonell hjelp.

Samtidig skjønner jeg ikke helt hva som skal være poenget. For at maten skal kunne inntas effektivt via sonde må den være i form av en løsning, så hvorfor ikke bare drikke den da? Du kan kjøpe næringsdrikker som inneholder alt du trenger istedet for gainer, som jeg antar (har ikke sjekka) inneholder mest mulig kalorier for minst mulig produksjonskostnad. Fresubin, nutri drink og Ensini er næringsdrikker som er mye brukt i helsevesenet for pasienter med matinntaksproblemer, gjerne som supplement til normalt kosthold. Det at det smaker dritt er vel uansett ganske mye bedre enn å presse en slange ned gjennom halsen.
Sist endret av Nether; 8. desember 2016 kl. 13:58.