Tråd: Starfield
View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg er bare en drøy time inn i spillet, men er skuffet enn så lenge. Det er Skyrim/Fallout "in space" pluss et påklistret og smådårlig gjennomført space flight/dogfighting-minispill, med loading screens på hver side, og der man faktisk ikke kan dra noe sted fordi alt er fast travel uansett.

Selv synes jeg flyingen var som å padle ei balje med ene armen, mens man prøver å regne på kuleramme med den andre. Liker faktisk idéen med "power management", den er veldig FTL. Den bare passer ikke i sanntid når man har flere fiender og et skip som bruker tre kvarter på helomvending. Folka burde spilt litt gamle spacesims før de laget dette, Freelancer ol. var da kurant.

Resten av spillet er, som alltid, Skyrim/Fallout - men utrolig nok gråbrunere enn selve postapokalypsen. Jeg synes også "gunplay" er ganske hult og utilfredsstillende. Sammenlikne Far Cry 3/4 med Fallout 4 med Starfield, så føles alt stadig mer "luftpistol" om ikke "dassrull med ballong". Pistol? "Pop, pop". Maskingevær? "Pffrbrhffbrbfprfbpfrbrfpt", alt dette er uten demping. Følelsen blir enda verre fordi Normal Difficulty gir fiender såpass mye HP at du like gjerne kunne pælmet småstein i huet på dem.

Mulig isfronten min forsvinner litt når jeg kommer inn i mer engasjerende deler av spillet og får bedre våpen, men førsteinntrykket er:

- Det som faktisk er nytt er litt shit.

- Alt som ikke er nytt er i beste fall like jalla som alle andre Bethesda-spill - sjokk.

- Sirkelrunken de har hatt i media om "hvor grundig dette er testet" er nøyaktig like latterlig som jeg trodde. Man har fortsatt "skyt noen, så hopper de salto post-mortem", som minst har vært en bug i 15+ år på den enginen. Noe av det første som skjer er at du får "Lydia, men som robot" - som så klomper rundt og stiller seg i døråpninger eller foran løpet ditt ETT HUNDRE føkkings prosent av tiden.

- Jeg kan ikke se en dritt. Seriøst. Hvorfor har de overhodet grafikkinnstillinger? Alt er brunt med sikt på 3 meter uansett, for helvete.

Plussiden er vel at modderne gjør jobben til Bethesda før eller siden... som alltid.
Vis hele sitatet...
Takker for solid writeup. Jeg har litt lyst til å kjefte på deg og si at du er dum og teit - men jeg har ikke spilt spillet. Har bare så inderlig lyst til at det skal være den sci-fi opplevelsen jeg ønsker meg.

Da jeg leste NRK anmelderens vurdering (som tross alt var en 5’er) skjønte jeg at det ikke kom til å oppfylle forventningene mine til å farte rundt i romskip og utforske planeter. Synes det er rart det ikke har blitt prioritert noen konsepter som det i et space-tema spill.