View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Vedkommende har fortsatt begått en ganske grusom handling, om det er fordi stemmer i hodet hans ber han gjøre det eller fordi han bare syns det er artig er handlingen like ille.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at morderen selv skal være sin egen psykolog, men jeg mener at etter at personen har drept ett annet menneske skal vedkommende tenke "Hva faen gjorde jeg nå? Jeg trenger hjelp." og så selv oppsøke en politistasjon og/eller psykolog.
Det er ikke noen naturlig handling å drepe ett annet menneske, og intet "100% normalt" menneske vil ta det drastiske steget og ta livet av ett annet. Derfor vil jo alle seriemordere være gal på ett eller annet nivå. Jeg mener at ved grov voldsutøvelse så må personen ta konsekvensen og straffen av sin handling.
Vis hele sitatet...
Fortsatt synes jeg du kraftig undervurderer hvordan personer med psykiske lidelser har det, og overvurderer evnen deres til å gjøre noe med egen situasjon.

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tipper det er mangel på kunnskap/innsikt.

Det er da klart forskjell på uaktsomhet og uheldighet. Om sjåføren har holdt normal fart osv. er det ikke sjåførens feil om en tulling vil leke crouching tiger midt i veibanen iført helt sorte klær. Her må vi vel være enig i at det er tullingen som står for den uaktsomme handlingen. Det blir på alle måter feil å straffe en person for idioti begått av andre.
Vis hele sitatet...
Likefullt har sjåføren begått et drap, og da må du spesifisere uttalelsene dine. Det er nesten en selvfølge at ingen vil klandre sjåføren. Men hvor går skillene? Står du fortsatt ved det at du mener at gjentatte drap skal føre til dødsstraff? Eller har du endret mening? Eller vil du spesifisere nærmere?

Jeg mener at appell til tradisjon er ett så overbrukt og useriøst virkemiddel at jeg konsekvent benytter den som motsvar til de som drar det inn i debatter. Det er i mine øyne det samme som å dra statistikk ut av baken for å virke smartere.
Vis hele sitatet...
Du gjør med andre ord bevisst noe du selv synes er teit. Jeg foreslår at du slutter med det, folk vil respektere det mye mer. I tillegg kan ikke motparten komme med "jammen duuu gjorde det du óg! Så vi er like gode".

Bøddelen kan forøvrig rekrutteres fra befolkningen generellt. Gjerne en med medisinsk bakgrunn (for å ha grunnleggende kunnskaper og ikke forverre de fysiske lidelsene til dødsdømte) eller tidligere soldater som kansje har tatt liv før og bedre kjenner sine holdninger til dette.
Vis hele sitatet...
Hvilke andre krav vil du stille til bøddel/bødler?

Helt klart, gjerne noe Ala Carte oppsatt av staten på forhånd. Tenker mest på standard metodene som giljotin, henging, skyting, strøm, giftsprøyte, giftampull/drikke.
Vis hele sitatet...
Noen vil sikkert argumentere med at man ikke bør få valg i egen straff når denne er på såpass høyt nivå. Hva sier du til dét?

Derfor må det stilles strenge krav til bevisførsel. Er det levnet tvil om skyldspørsmålet bør det ikke være mulig å ilegge dødsdom.
Vis hele sitatet...
Her ser jeg muligheten for at dødsstraff aldri blir idømt. Jeg tipper det i de aller fleste saker kan sås ihvertfall bittelitt tvil om skyldsspørsmålet.

Som sagt, det kan finnes mange grunner til det første tilfellet, men det finnes ingen unskyldning for det andre tilfellet (såfremt det ikke er nødverge).
Vis hele sitatet...
Om det finnes så mange grunner til det første tilfellet, så virker det utrolig merkelig at dette tallet plutselig har sunket til 0 på andre tilfelle.

Forøvrig, Kudos for at du holder deg så saklig i debatten! Forfriskende å kunne ha en debatt om temaet uten å måtte høre på noen bare spy ut "omfg mord er galt lol" eller "skyt alle jævlene så blir vi kvitt dem".
Vis hele sitatet...
Takk det samme ^^