View Single Post
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Men samma det, jeg liker bare ikke helt trenden bak det. For det har skjedd alt for mye i det siste. Kunne gjerne linket til noen tråder, men håper folk skjønner poenget. Men for all del, man skal jo sto for det man har sagt - så jeg skjønner greia også..
Vis hele sitatet...
Det er faktisk fint om du fremmer noen eksempler for påstanden, for det er ikke sikkert de hverken er så mange eller så grove som du tror. Ofte er det slik at man føler en trend veldig sterkt og således ikke finner noe stort behov for å dokumentere den. Når man likevel prøver viser det seg gjerne at mye av grunnlaget faller bort. Det betyr ikke at inntrykket man har nødvendigvis er galt, men at ti alvorlige tilfeller kanskje egentlig bare var to og mye av det øvrige egentlig ikke så ille når man leser det igjen med friske øyne. Det er derfor en god øvelse å gjøre, om ikke annet for å være sikker på at du selv har en korrekt oppfatning av emnet. Særlig i en debatt om fraværet av nyanser i politikk og mediedekning kan dette være en god idé.

Videre er det synd å se dårlige argumenter for saker jeg i utgangspunket mener har noe for seg. Så som denne innholdsløse mediabashinga her:
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Horer for penger, ja. Ingen tvil. Det som er problemet med journalister, ihvertfall veldig mange av dem; er at de gjerne bare følger et manus de har fått.
Vis hele sitatet...
Hvor omfattende er dette, da? Har du kilder for påstanden? For jeg er ikke nødvendigvis veldig uenig, men du undergraver egen sak når du kaster ut slike anklager uten substans og retning. Eller for å fortsette:
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
De graver ikke på egenhånd lenger.
Vis hele sitatet...
Gravejournalistikk forekommer da fortsatt? For å ta noen saker jeg erindrer på stående fot: Anbud og politibiler, lånehaien Pål Diskerud, nigeriabåtene og den australske-amerikanske pedoforumaksjonen. Alt dette må da kunne kalles gravende journalistikk på høyt nivå? Helt ærlig mistenker jeg at du ikke følger særlig nøye med på nyhetene og derfor utleder at det du velger bort ikke finnes.

Nå vil sikkert mange se på meg som en mediepredikant som heier de frem mens jeg synger everyhing is awesome. Det er ikke riktig. Klikkhoreri, dårlig argumentasjon, splittende vinklinger, unyanserte fremstillinger, og overdreven forkorting og fordumming av komplekse saksforhold? Ja, jeg deler din oppfatning om at det er alvorlige problemer. Men likevel må jeg altså i steden bruke tid på å imøtegå opplagt feilaktige påstander fra din side. Fordi du gjør akkurat det du anklager mediene for å gjøre: overdriver, uttrykker deg skråsikkert og bombastisk om ting du ikke har peiling på og ignorerer alle former for nyanser. Ser du ironien?

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Jeg trenger jo nesten ikke å komme med et eksempel, for hvis du sjekker VG, DB eller TV2 så ser du at alle artiklene er typ det samme. Samme saken, samme mening. Ingen tørr å se en sak fra en litt annen vinkel.
Vis hele sitatet...
Jeg synes NRK ofte vinkler ting ganske ulikt fra VG og Dagbladet, som igjen er veldig ulike fra klassekampen og dagsavisen. Morgenbladet dekker helt andre saker, og nettavisen er er uenige med alle de andre. Mye er selvsagt likt også, men påstanden din er unyansert.

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Og at journalister følger en viss politisk agenda er vel heller ingen hemmelighet. Er jo bare å søke opp de fleste journalistene fra VG eller andre aviser på Twitter, så ser du brått hvor trangsynte og hjernevaska noen av disse folka kan være.
Vis hele sitatet...
Dette er uredelig av deg.
Er alle journalister trangsynte og hjernevaska, eller bare noen? Hvilke? Og hva er egentlig denne "visse politiske agenadaen" de alle arbeider mot? Det du sier er totalt innholdsløst, men det høres skummelt ut. Ingen kan ta deg på faktafeil så lenge du ikke ytrer noen håndfaste påstander. Det er ikke noe å imøtegå, men inntrykket du setter igjen blir stående med mindre noen forsøker. Men da må de først hale dine meninger ut av deg. Sånn sett kaster du bare bort alles tid, og du forpester debattklimaet. Det er brønnmiging av verste sort.

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Men men, hva skal man gjøre. Ser ikke akkurat ut som ola nordmann eller ali nordmann bryr seg i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du kan begynne med din egen argumentasjon og tilnærming til sakene du diskuterer! Din useriøse debattstil, kunnskapsløshet og undergravende linje er en del av problemet. Så kan du heller bekymre deg for andre menneskers politiske passivitet når du har ryddet opp i din egen intellektuelle latskap.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. januar 2019 kl. 20:42. Grunn: retta noen forvirrende språkfeil