View Single Post
Sitat av Nakenrotte Vis innlegg
Det er nettopp det som er så fett med forskning – at det kun er der man får jobbet med alle de tingene man synes er interessante, men som ingen andre er villige til å finansiere! Jeg tenkte mye på alderforskjellen både på vgs og på bacheloren. I Frankrike var det folk tre år yngre enn meg som var bedre enn meg i matte, og på bacheloren var folk stort sett ett eller to år yngre. Det er imidlertid fint lite du kan gjøre i ditt tilfelle – ansvaret ligger på den norske «alle skal være like»-politikken, vil jeg si. Det er jo ikke noe problem, uansett. Med et mulig unntak av matematikk, hvor jeg har hørt at man «peaker» rent kapasitetsmessig mens man er ganske ung. Vet ikke hvor sant det er…
Jeg har hørt at det er undervisningsplikt i USA også, og at PhDene derfor tar oppimot seks år. Hvor lang er din?

Nei, jeg trenger ikke ta fag. Digg å kunne konsentrere 100% på prosjektet, men hadde sikkert vært nyttig med litt undervisning.
Må si jeg er misunnelig på deg som USA-student. Jeg skulle gjerne ha dratt dit selv, men feiget litt ut i våres. Hadde egentlig landet på å ta en master ved UiO, for så å reise ut igjen. Da tilbudet om en doktorgrad kom så ble jeg fristet. Tenker jeg skal prøve meg på en postdoc enten i USA eller Canada.
Vis hele sitatet...
Det er vanligvis ikke plikt i forstand at det er et krav for å få PhDen, men man gjør det ofte for at man skal få funding. Men det varierer fra universitet til universitet og avdeling til avdeling. I min avdeling må man vanligvis være TA (teaching assistant) fra andreåret av ved siden av forskningen, men jeg har sikret et eksternt stipend så jeg kun trenger å være TA ett år. Jeg regner med at graden kommer til å ta fem år.

Ja, det blir godt å bli ferdig med fag også. Men jeg har så mye teori jeg trenger å lære.

Sitat av omba Vis innlegg
Jeg går ut ifra at det Pope mener ved å være sleip er det samme som jeg vil kalle å være taktisk smart. Jeg har noe erfaring med publisering, men er vel og merke ingen doktorgradsstudent. Mitt inntrykk er at innen ingeniørgrener så kan en absolutt dra nytte av å være taktisk smart når det kommer til publisering.
Vis hele sitatet...
Joda, det er så klart flere mer eller mindre strategiske ting man kan gjøre - som å publisere innenfor et felt som er veldig fasjonabelt. Men ellers er jeg genuint nysgjerrig hvordan man drar nytte av å være sleip, i forhold til valg av problemstilling