View Single Post
Sitat av Moxus Vis innlegg
salpetersyre er noe vi trenger i veldig mange synteser til høyeksplosiver. det er vanskelig å få tak på, og det koster endel penger, derfor tenkte jeg det kunen være greit med en metode for å lage det selv, billig.

salpetersyre kan lages på flere måter, en avde vanligste er å koke svovelsyre sammen med nitratgjødsel (fortrinnsvis kaliumnitrat). problemt med dette er at det bruker nettop svovelsyre, som er vel så dyrebar og vanskelig å få tak på som salpetersyra.
etter litt research på nettet fant jeg ut at norsk hydro bruke tidligere en prosess for å lage salpetersyre som ikke krever noen kjemikalier i det heletatt for godt til å være sant? neida

norsk hydro brukte det som kalles en birkelandreaktor. birkelandreaktoren er like enkel som den er genial. den baserer seg på at oksygenet og nitrogenet i lufta blir varmet opp til plasma ved hjelp av en lysbue, og når lufta kjøles ned igjen (hurtig nedkjøling er nødvendig) så vil de frie oksygen og nitrogenatomene binde seg til NOx gasser. deriblandt NO2, som vil danne HNO3 når den bobles igjennom vann.

eneste ulempe med prosessen er at den trekker voldsomme mengder strøm. så det koster litt å lage HNO3 på denne måten, men det er uansett mye mye billgiere enn å kjøpe.
man kan regne med at en 500 watts reaktor vil greie å lage ca 5 liter salpetersyre på ei uke. dette med en konsentrasjon på 50-55%, som er den høyeste reaksjonen som er realistisk å oppnå ved praktiske temperaturer og hjemmelagde reaktorer.

oppsettet av en reaktor er enkelt. man setter en jacobs stige inne i ett lukket varmeresistent kammer som man blpser luft igjenom med en kompressor. lufta blåser man videre fra kammeret til en serie med vannbeholdere der gassen bobles igjennom.
tenk på ha vere lager jacobsstigen av. det kan være lurt å lage den av stålrør, for så å blåse luft igjennom på innsiden av stålrørene for ekstra kjøling. dette blir fryktelig varmt.

som strømforsyning er 500 watt minimum og man bør ha ca 10 kilovolt ut. mindre enn 5oo watt trenger ikke bety treger produksjon. det kan bety ingen produksjon i det heletatt ettersom svake lysbuer ikke nødvendigvis greier å varme lufta til plasma.

neonskilt trafoer, eller MOT (microbølgeovn transformatorer) gjør nytten helt fint som strømforsyning. selv har jeg ingen av delene, jeg holder på å bygge min egen switch mode strømforsyning, på 4 kilowatt. nok futt til å produsere 20 liter i uka

55% salpetersyre er som regel ikke god nok konsentrasjon for nitreringsprosesser, så det bør nok nevnes at det vil være nødvendig med destilleringsutstyr for å konsentrere den.

mye styr for ett enkelt kjemikalie? ja det kan du si, men prosesen er jo genial i så måte at den lager HNO3 rett ut av luft og vann. denne prosessen fungerer uansett hvor dårlig tilgang du har på kjemikalier. og så snart du har skaffet ei strømforsyning, så er resten enkelt.

hvis noen er interessert i ei skisse på hvordan det er satt opp, eller koblingsskjema for strømforsyning så kan dere også bare PMe meg.
switchmode strømforsyning på 4 kilowatt til denne reaktoren kan bygges for ca 200 kroner med komponenter fra elfa.
Vis hele sitatet...
Hej! Jag hoppas du inte har problem med svenska.. Men jag hade frågor angående Birkeland-eydereaktorn. Jag går sista året på gymnasiet och ska göra ett projektarbete där jag tänkte tillverka en BE-reaktor. Jag skulle dock verkligen behöva råd och tips. Kan du förklara eller skicka ett koblingssskjema?