View Single Post
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Finnes ikke rask hjelp som varer. En tur på fylla kan jo hjelpe, eller annet rusmiddel, men blir helt jævlig når det går ut igjen og alt blir vanlig. Blir både dyrt og helsereduserende å bruke et rusmiddel hver gang livet går imot.

Finn årsaken til depresjonen. Trenger ikke være en eneste ting som gjør det, men start med å se på kostholdet. Jeg lover ikke noe her, men det var mitt første grep for mange år siden. Da hadde jeg en type depresjon som gjorde meg fysisk sliten i tillegg til kronisk trist. Sukker og all ferdigmat var det jeg startet med å kutte. Så vitamin/mineral tilskudd+ omega 3.
Man kan merke en bedre og mere jevn energi, som igjen kan påvirke hvordan en er med andre. Men jeg skal ikke gi forhåpninger. Kosthold er ikke alt.
Vis hele sitatet...
Kosthold og rutiner er absolutt ikke dumt, og danner i det minste grunnlaget for å komme seg igjennom det. Tvilsomt at det hjelper stort sånn på kort sikt, dessverre.

Er nok ikke så veldig mye mer du kan gjøre enn å være der for vennen din. Det er ofte det jeg savner på mine dårligste dager, noen som gidder å holde meg med selskap, selv om det bare er å sitte der liksom. Ikke stress alt for mye med ting som å finne på forslag for ting å gjøre eller generelt tenke for mye på å hjelpe, bare vær der. Det virker fort mot sin hensikt å prøve for hadt å være hjelper i en slik situasjon, i hvert fall etter hva jeg har erfart.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Han bør også komme seg til fastlegen å fortelle åssen han har det siden det er fastlegen som må henvise til behandling på DPS. Antar at timen du har fått til han der går under et akuttilbud for en samtale og ikke gir han plass til faste timer og behandling over tid.
Vis hele sitatet...
Bra forslag å få personen med på ting! Bare det å bryte mønsteret fra å sitte å glo i veggen med sine egne tanker kan gjøre mye. Og så hjelper det kanskje på å føle på at noen bryr seg og er genuint interessert.

Jeg har selv benyttet meg av akuttavdeling på DPS og fikk ihvertfall flere timer der, i lag med en over gjennomsnittet kjapp henvendelse. Det sto egentlig at de kun kunne tilby opp til tre uker på akuttavdelingen, men tilbudet mitt strakk seg langt utover de tre ukene. Vet ikke om jeg var heldig og fikk noen som brydde seg mer enn å bare gjøre akuratt det som var påkrevd, men jeg hadde ukentlige timer der helt til overgangen til poliklinikk.
Sist endret av topdogg; 4. desember 2020 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.