View Single Post
Kanskje det rett og slett er pga at «før i tida» så var det den mer velstående delen av samfunnet som gikk ut for å spise eller hadde folk til å servere seg? Kanskje noen plutselig la merke til at en servitør/servitrise/tjenestepike eller mann gjorde noe ekstra for å gjøre opplevelsen enda bedre og dermed tilbød denne et ekstra tilskudd til lønnen?

Min søte og snille mormor smurte rundstykker til mekanikeren som skulle EU-godkjenne bilen hennes, dette var dog på forskudd, så motivet her kan kanskje ha vært litt tvilsomt. Uansett en fin gest tenker jeg.

Man tipset jo gjerne folk i garderobe også, og sånne «toalettjenere» som ja..(hva er egentlig jobben dems?) gir deg et såpetrykk og papir og en dusj parfyme om du ønsker.

Noen tipser jo også ferjemannen, for å komme trygt over til den andre siden.

Nissen får gjerne tips i form av grøt.

Hvis man tenker seg litt om så er nok dette en eldre skikk enn bare det å tipse folk i restaurantbransjen. Men i den bransjen så er det også et skille, man tipser jo liksom ikke folk som jobber på McDonald’s. Og jeg vil kanskje påstå at deres hverdag er vel så hektisk og dårlig betalt som de andre serveringsstedene hvor tipsing forekommer.

Jeg jobbet i en dagligvarebutikk for lenge siden. Der var det flere eldre som ga meg ting, det var i mot min arbeidsgivers retningslinjer å ta imot gaver. Men siden det var av typen twist og blomster så tok jeg i mot og satte det på pauserommet.