View Single Post
Sitat av Pensj2020 Vis innlegg
Verden bør gå fremover, ikke bakover.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant.

Hva gjelder hvorfor vi tipser så tror jeg svaret finnes i hva tips, eller drikkepenger egentlig signaliserer.

Det første jeg ville tenkt er at siden servitører utfører en temmelig personlig oppgave, og man kan ha en del kontakt med dem gjennom måltidet så ønsker man å smøre hele relasjonen med litt kontanter, men dette prinsippet burde i utgangspunktet la seg oerføre til andre yrker som mer eller mindre trenger inn i privatsfæren, for eksempel jordmor som har vært nevnt, eller lege, og jeg antar vi alle er enige om at det ikke lar seg gjøre å tipse dem.
Wikipedia gir et ganske godt svar "In some languages, the term translates to "drink money" or similar: for example pourboire in French, Trinkgeld in German, drikkepenge in Danish, and napiwek in Polish. This comes from a custom of inviting a servant to drink a glass in honour of the guest, and paying for it, in order for the guests to show generosity among each other."

Legen er nemlig ikke en tjener, men en utøver et fritt yrke, og får følgelig betalt i form av et honorar

Så svaret på hvorfor det er naturlig å gi drikkepenger til noen yrkesgrupper, og ikke andre, finnes kanskje i sporene fra en tid hvor rangordninger mellom forskjellige yrker var tydeligere.

Andre yrker, som kassemedarbeidere, har oppstått etter tipsordningen. Da drikkepenger ble en greie solgte bonden eller et ledd under varene hans, så den prisen han satte hadde inkludert en andel til ham selv.

Kort sagt: servitøren er en tjener, legen er en kunstner.