View Single Post
Kort innledning: Har en god kamerat som er utlending på bygda. Har selv sett hvordan politiet har vært etter han bestandig. Kjører bil selv og har aldri blitt stoppet, heller ikke mannen min, mens kameraten her blir stoppet hver gang de ser han. Han har ikke gjort noe spess for å fortjene denne oppmerksomhet utover at han bor i en bygd med mye rasisme,.?

Saken: Han ble stoppet av sivilpoliti og testet for THC grunnet at han ble tatt for dette for et halvannet år siden. Det er eneste saken han har på seg overhodet. Han sluttet deretter bortimot å røyke, så han har vært hinsides uheldig (seff, burde likevel vært klokere tatt i betraktning hvor glad politiet er å undersøke ham).
Det var tre dager siden han røykte, og testen slo ut positiv. De tok førerkortet på stedet. Så fikk han deretter til å skrive under på at han ikke ønsker å gå rettens vei for å forsvare seg, under press på at at ellers MÅTTE til retten for å forsvare seg. Fordi han ikke er norsk og ikke kjenner reglene, tenkte han vel at det var best å samarbeide.

Jeg lurer på:
- Har de lov til å ta førerkortet på stedet da det ikke er snakk om at han var ruspåvirket under kjøringen?
- Noen som kjenner THC grensen som loven baserer seg på?
- Noen som kan linke meg til paragrafen/e som omhandler dette?
- Noen som kjenner til dette skrivet politiet hostet opp og vet hva konsekvensene av det kan være?
- Det skjedde i går alt sammen, så er på jakt å få greie på om der er mulig å trekke denne signaturen tilbake til vi har fått en advokatvurdering.
- Er det noen som har vunnet gjennom sak og fått lappen tilbake under at h*n ikke har kjørt i faktisk ruspåvirket tilstand?

Håper på vettuge svar.